4988/SL/12

Langettava

Lehti kertoi autoharrastukseen liittyvän tyttökalenterin kuvauksista. Lukijoille annettiin linkki ja suositeltiin kalenterin pikaista hankkimista. Juttukokonaisuus sisälsi runsaasti kalenteriin otettuja kuvia.

Kantelu 6.9.2012 

Kantelija katsoo, että lehden 8.9.2012 julkaisemassa jutussa ”Tunnettu Playboy-kuvaaja kuvasi vuoden 2012 Miss Tuning Frizzi Arnoldin Helsingissä – katso upeat kuvat!” luo vaikutelman mainoksesta. Artikkelin lopussa kerrotaan, mistä kalenterin voi hankkia. Kantelija ihmettelee, miksi otsikossa mainittiin vain Helsinki, vaikka kuvauksia tehtiin myös Vantaalla.

Ilta-Sanomien vastaus 19.10.2012

Päätoimittaja Tapio Sadeoja kirjoittaa, että jutussa kerrottiin kansainvälisesti maineikkaan kuvaajan ottamasta kuvasarjasta, josta oli tarkoitus tehdä kalenteri. Kuvissa esiintyvä saksalainen Miss Tuning -kilpailun voittaja oli ollut mukana Helsingissä järjestetyssä autoalan tapahtumassa. Autotuningin harrastajien kannalta oli perustelua kertoa, miksi heidän tuntemansa henkilö oli käynyt Suomessa.

Sadeojan mukaan kalenterin 1 500 kappaleen painosta voi myös pitää keräilyharvinaisuutena harrastajien keskuudessa. Kalenterin saatavuudesta ja sen hinnasta kertomista päätoimittaja pitää normaalina lukijoiden palvelemisena. Lehti ei Sadeojan mielestä ottanut kritiikittömästi tai muutenkaan kantaa kalenterin sisältöön tai laatuun.

Päätoimittajan mielestä oli perusteltua mainita otsikossa vain Helsinki, sillä jutun pääkuva ja muut tunnistettavimman kuvat oli otettu siellä. 

Ratkaisu

Otsikoille, ingresseille, kansi- ja kuvateksteille, myyntijulisteille ja muille esittelyille on löydyttävä sisällöstä kate (JO 15). Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 16).

Verkkolehden Autot-palstalla kirjoitettiin vuoden 2012 Miss Tuningin kalenterikuvauksista Helsingissä ja Vantaalla. Hänen kerrottiin promonneen kalenteria Helsingissä järjestetyssä autotapahtumassa. Verkkolehti julkaisi kyseisestä naisesta yhdeksän kuvaa. Kaikki olivat peräisin Tuning World Bodensee -messujen julkaisemasta kalenterista. Lukijoille kerrottiin, että loput kuvat voi nähdä tilaamalla kalenterin, jonka hinta mainittiin jutussa. Lukijat myös ohjattiin linkin avulla kyseisen messujärjestäjän sivuille. ”Kalenteria myydään rajoitettu 1 500 kappaleen määrä, joten kannattaa olla nopea”, jutussa kirjoitettiin.

Neuvostolla ei ole huomautettavaa otsikosta, koska molemmat kuvauspaikat mainittiin jutussa. Sen sijaan neuvoston mielestä kantelun kohteena oleva juttu oli mainosmainen. Kalenterin kuvia kehuttiin upeiksi, ja ne kaikki oli otettu suoraan kalenterista. Lisäksi lehti kehotti lukijoita tekemään kaupat nopeasti ja opasti heidät suoran linkin avulla myyjän nettisivuille. Neuvosto korostaa, että kaupallisen ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä myös verkkojournalismissa.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Ilta-Sanomat on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Jukka Ahlberg, Ulla Ahlmén-Laiho, Ollijuhani Auvinen, Anssi Halmesvirta, Kalle Heiskanen, Timo Huovinen, Anna-Liisa Hämäläinen, Juha Keskinen, Heli Kärkkäinen, Salla Nazarenko, Riitta Ollila, Jaakko Ujainen ja Heikki Vento.