4437/R/10

Vapauttava

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös nimen suojaa ja samanaikaista kuulemista koskevassa asiassa. Radiokanava julkaisi uutisessaan verkossa hämmennystä herättäneen tekstiviestipalvelun taustayhtiön hallituksen jäsenten nimet. Tieto oli julkinen, eikä kantelija kiistänyt yhteyttään sivustoon tai yrittänyt saada omaa kannanottoaan julki.

Kantelu 20.11.2010

Kantelijan mukaan Voice.fi julkaisi 1.11.2010 Team-Euro Makers Finland Oy:n hallituksen jäsenten nimet verkkosivuillaan ilman perusteltua syytä. Yhtiö on hoitanut kaikki lain mukaiset velvoitteet asianmukaisesti.

Voicen vastaus 29.11.2010

Päätoimittaja Jussi Suvanto vastaa, että Tekstiviestit rahaksi -sivustolta löytyi ainoastaan anonyymi sähköpostiosoite, josta vastattiin Voicen haastattelupyyntöön nimettömällä sähköpostiviestillä, jonka allekirjoittajana esiintyi nimimerkki “Tempauksen järjestäjät”. Julkisesti YTJ-yritystietojärjestelmästä saatavilla olevat nimet julkaistiin alun perin jutun yhteydessä, koska nimettömänä annettuja tietoja haluttiin taustoittaa. Tarve korostui, koska jutussa linkattu Uuden Suomen artikkeli kertoi, että sivusto oli suljettu pikavippipalveluita ohjeistavan elimen pyynnöstä eikä “Tempauksen järjestäjien” toimesta. Uutista punnittiin myöhemmin uudestaan (ilman yhteydenottoa asianosaisilta), jolloin henkilöiden nimet poistettiin, ja jäljelle jätettiin viittaus nimien lähteeseen, joka siis on julkinen.

Ratkaisu

Jos selvästi tunnistettavissa olevan henkilön tai tahon toiminnasta aiotaan esittää tietoja, jotka asettavat tämän erittäin kielteiseen julkisuuteen, kritiikin kohteelle tulee varata tilaisuus esittää oma näkemyksensä jo samassa yhteydessä (JO 21). Ellei samanaikainen kuuleminen ole mahdollista, voi erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi joutunutta olla tarpeen kuulla jälkeen päin. Jos näin ei tehdä, hyvään tapaan kuuluu julkaista hänen oma kannanottonsa (JO 22). Julkistakin aineistoa julkaistaessa pitää ottaa huomioon yksityiselämän suoja. Kaikki julkinen ei välttämättä ole julkaistavissa. Erityistä varovaisuutta on noudatettava, kun käsitellään alaikäisiä koskevia asioita (JO 30).

Marraskuun alussa nettiin ilmestyi Tekstiviesti rahaksi -sivusto. Palvelu lupasi tekstiviestin lähettäjälle 7 euroa, kun hän lähetti viestin tiettyyn numeroon. Puhelinlaskussa lähettäjältä olisi veloitettu 20 euroa. Operaattori sulki palvelun parin päivän sisällä. Sivujen taustalla oli Team-Euro Makers Oy, mikä selvisi nettisivustolta. Kantelija on yhtiön hallituksen jäsen. Voice.fi sai Patentti- ja rekisterihallituksen yritystietojärjestelmästä yhtiön hallituksen jäsenten nimet selville ja julkaisi ne tekstiviestipalvelusta kertoneessa uutisessaan.

Tekstiviestipalvelu herätti heti alussa laajaa hämmennystä, joten oli luontevaa, että siitä tehtiin uutisia. Voice.fi yritti saada sivustolla mainitun yrityksen edustajilta haastattelua siinä kuitenkaan onnistumatta. Julkisesta lähteestä saatujen tietojen julkaiseminen uutisen yhteydessä ei neuvoston mielestä rikkonut henkilöiden nimensuojaa eikä edellyttänyt samanaikaista kuulemista. Julkisen sanan neuvoston käsityksen mukaan uutisessa ei ole asiavirheitä, eikä kantelijakaan niin väitä.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Voice.fi ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.
 

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Merja Ahtiainen, Sari Autio, Jussi Eronen, Anssi Halmesvirta, Juha Kulmanen, Tuomo Lappalainen, Janne Laukkanen, Inkeri Pasanen, Susanna Reinboth ja Matti Saari.