5962/SL/15

Langettava

Lehti kertoi rakenteilla olevasta maailman suurimmasta risteilyaluksesta. Juttu oli tehty valmistajan ehdoilla ja se oli mainosmainen.

Kantelu 5.10.2015

Kantelu Kohdistuu Iltalehden 5.10.2015 verkkopalvelussaan julkaisemaan juttuun ”Tältä näyttää maailman suurin risteilyalus”.

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2015100520471300_ma.shtml

Kantelijan mukaan kyseessä on piilomainonta. Koko artikkelissa ei näy lainkaan toimituksellista sisältöä, vaan se vaikuttaa olevan laivayhtiön piilomainos. Kantelija perustelee piilomainontaväitettään seuraavasti. Jutun alussa on laivayhtiön minuutin mittainen mainosvideo lisättynä ILTV-logolla. Koko teksti on ilmeisesti enemmän tai vähemmän suoraan laivayhtiön mainosmateriaalista. Jutun kuvina on pelkkiä laivayhtiön pressikuvia ilman merkintöjä kuvien lähteestä.

Iltalehden vastaus 16.10.2015

Päätoimittajan Petri Hakalan mukaan risteilijät kiinnostavat erityisesti, koska lähes vastaavia aluksia on rakennettu STX:n telakalla Turussa ja tämäkin alus oli alustavien suunnitelmien mukaan tarkoitus valmistaa siellä. 

Saksalaisomistukseen siirtynyt suomalaistelakka on päätoimittajan mukaan edelleen merkittävä työllistäjä. Maailman suurin risteilylaiva herättää päätoimittajan mielestä varmasti uteliaisuutta ja sen takia sen esittely on perusteltua. 

Päätoimittaja toteaa, ettei jutun pääkuvituksena oleva mainosvideo sisällä suoraa ostokehotusta. Hän toteaa, että juttua voi verrata siihen, miten auliisti suomalainen media esitteli Finnairin uutta Airbus 350 -lentokonetta. 

Päätoimittajan mukaan Iltalehti ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

Iltalehti esitteli nettisivullaan maailman suurimmaksi nimettyä, vielä keskeneräistä risteilyalusta. Jutun pääkuvana oli ILTV:n logolla merkitty video, joka oli risteily-yhtiön minuutin mittainen mainosvideo.  Tekstissä lueteltiin laivan ominaisuuksia ja esiteltiin sen tulevia reittivaihtoehtoja. Videon lisäksi jutussa oli kolme kuvaa, joiden lähdettä ei ollut mainittu, mutta ne olivat nähtävissä myös risteily-yrityksen nettisivuilla.

Neuvosto hyväksyy sen, että media julkaisee uutisia uutuustuotteista testaamatta niitä. Neuvosto edellyttää kuitenkin toimituksilta itsenäistä journalistista otetta, joka erottaa selkeästi niiden tekstit markkinointihenkisistä tiedotteista.  

Päätoimittajan mukaan kyseessä on suomalaisia kiinnostava aihe, koska kyseinen laiva olisi voitu valmistaa Suomessa. Tätä ei kuitenkaan jutussa mainita. Juttu ei ole myöskään verrattavissa päätoimittajan viittaamiin Finnairin Airbus 350 -lentokonetta samaan aikaan esitelleisiin juttuihin eri medioissa, joiden sisältö oli pääsääntöisesti toimitusten tuottamaa. 

Iltalehden jutussa ei ollut toimituksellista sisältöä. Se perustui täysin risteily-yrityksen materiaalin, mitä ei lukijalle kerrottu. Juttu oli kirjoitettu mainosmaisesti ja sen sisältö oli yksipuolinen. Juttu oli selkeästi piilomainontaa.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Iltalehti on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:

Elina Grundström (pj), Pirjo Auvinen, Hannu Helineva, Jyrki Huotari, Jussi Lankinen, Marko Forss, Pasi Kivioja, Riitta Raatikainen, Niklas Vainio, Paula Paloranta, Seppo Määttänen ja Johanna Vehkoo.