5875/SL/15

Langettava

Lehti kertoi uutisensa lopuksi, että MM-rallia voi seurata saman konsernin maksullisten tv-kanavien nettisivuilla. Uutisessa oli linkki palveluun. Mainosta ei ollut erotettu journalistisesta sisällöstä.

Kantelu 15.6.2015

Kantelu kohdistuu Ilta-Sanomien netissä 14.6.2015 julkaisemaan ralliuutiseen ja erityisesti sen viimeiseen kappaleeseen.

http://www.iltasanomat.fi/ralli/art-1434250397023.html

Kantelijan mukaan on häilyvää, missä Ilta-Sanomien uutinen loppuu ja missä alkaa maksullisten tv-kanavien mainonta.

Ilta-Sanomien vastaus 18.8.2015

Päätoimittaja Tapio Sadeojan mukaan jutussa ei ole kyse mainostamisesta, vaan kuluttajien tarpeesta lähtevästä palvelujournalismista. Jutun yhteydessä ohjataan lajista kiinnostunut lukija seuraamaan live-lähetyksiä.

Päätoimittaja mukaan on kyse samasta asiasta, kun painetun lehden lukija ohjataan esimerkiksi katsomaan urheilulähetyksiä Yleisradion kanavilta. Ilta-Sanomat pitää tätä tapaa lukijan palvelemisena eikä niinkään maksukanavien, omien tai vieraiden, mainostamisena. Päätoimittaja mukaan lehden toiminta vastaa alan yleistä käytäntöä ja kantelu on siksi perusteeton.

Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

Ilta-Sanomat julkaisi STT:n uutisen MM-rallin osakilpailusta Sardiniassa. Jutun viimeinen kappale oli kursivoitu ja siinä kerrottiin ensin, että ”MM-rallia seurataan nyt Nelonen Prolla ja Ruutu-palvelussa”. Seuraava lause oli linkki maksulliselle Ruudun rallikaistalle: ”Kaasuttele siis suorinta tietä Ruudun rallikaistalle.

Viimeisen kappaleen tyyli poikkesi varsinaisen uutisen kirjoitustyylistä. Kappale oli mainosmainen ostokehotus STT:n jutun sisällä ja siihen sisältyi linkki, joka vei suoraan saman konsernin maksulliseen palveluun.

Julkisen sanan neuvosto toteaa piilomainonnasta antamassaan periaatelausumassa http://www.jsn.fi/periaatelausumat/piilomainonta-2013/, että tiedonvälityksen uskottavuutta turvataan tekemällä lukijoille, katsojille ja kuuntelijoille selväksi, missä kulkee journalismin ja kaupallisen sisällön välinen raja. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun ilmoituksille ja kaupalliselle yhteistyölle haetaan vakuuttavuutta journalistisia sisältöjä muistuttavilla ratkaisuilla.

Neuvosto pitää tärkeänä, että media kantaa vastuunsa Journalistin ohjeiden noudattamisesta ja torjuu johdonmukaisesti piilomainonnan sekä kieltäytyy ulkopuolisesta painostuksesta myös silloin, kun sitä yrittää vaikutusvaltainen ilmoittaja tai yhteistyökumppani.  

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Ilta-Sanomat on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:

Elina Grundström (pj), Pirjo Auvinen, Antti Kokkonen, Hannu Helineva, Jyrki Huotari, Ulla Järvi, Anssi Järvinen, Pasi Kivioja, Niklas Vainio, Paula Paloranta, Maria Kaisa Aula, Heikki Valkama ja Johanna Vehkoo.