5166/SL/13

Vapauttava

Lehti julkaisi tv-ohjelmatietojen väleissä ilmoituksia. Ne erottuivat riittävän hyvin toimituksellisesta sisällöstä.

Kantelu 23.3.2013

Kantelijan mukaan Helsingin Sanomien tv-ohjelmatietojen (HS 22.3.2013) lomaan on taitettu TV MIX -karkkisekoituksen ja The Voice of Finland -ohjelman yhteismainoksia sellaisiin kohtiin, joihin normaalisti sijoitetaan esitettäviin ohjelmiin liittyviä kuvia.

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston rajan sekoittaminen on kantelijan mielestä ilmeisen tarkoituksellista, koska sitä tehdään myös itse tv-ohjelmassa, jossa TV MIX -tuotetta mainostetaan tuotesijoittelulla. Tv-lähetyksessä siitä sääntöjen mukaan myös ilmoitetaan katsojalle. Vaikka tv-ohjelmatietojen listausta ei kantelun mukaan ole tarpeen täysin rinnastaa uutissivujen journalistiseen sisältöön, on lukijan kuitenkin syytä tietää, minkä tietojen esittämisestä lehdelle on maksettu ja mitkä on valittu toimituksen omin perustein.

Helsingin Sanomien vastaus 20.4.2013

Päätoimittaja Mikael Pentikäinen vastaa, että Helsingin Sanomien viikoittain ilmestyvässä tv-liitteessä on ohjelmatietojen yhteydessä pieniä mainospaikkoja. Nämä mainokset ovat ohjelmatietojen yhteydessä, joko niiden päällä tai niiden jälkeen. Mainokset ovat päätoimittajan mielestä selvästi erotettavissa toimituksellisesta materiaalista eli ohjelmatiedoista.

Lehdelle ei makseta mitään ohjelmatietojen esittelystä, eikä mainospaikoilla ja mahdollisella tuotesijoittelulla ole Pentikäisen mukaan mitään tekemistä keskenään. Helsingin Sanomat ei edes kerää tietoja siitä, missä ohjelmissa on tuotesijoittelua.

Kysymyksessä ei ole tavanomainen mainospaikka, mutta erilaisissa tv-liitteissä vastaava mainonta on tavanomaista. Samantyyppinen mainospaikka on päätoimittajan vastauksen mukaan myös esimerkiksi HS:n rahasivulla pörssitietojen keskellä. Lehti on pyrkinyt rakentamaan uusia mainospaikkoja lehtiuudistuksen yhteydessä erityisesti lehden liitteisiin turvatakseen mainostuotot ja edellytykset journalismin harjoittamiseen.

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 16).

Helsingin Sanomat julkaisi tv-ohjelmien väleissä makeisilmoituksia, joissa oli tuotteen lisäksi tekstit “Viikonlopun tähtihetkiin” ja “Voita vip-liput live-lähetyksiin” sekä tv-ohjelman The Voice of Finland -logo. Makeismerkki oli tuotesijoitettuna tv-ohjelmassa.

Julkisen sanan neuvosto toteaa, että ilmoitukset erottuvat ulkoasultaan riittävän hyvin toimituksellisesta sisällöstä. Niitä ei myöskään ole sijoitettu The Voice of Finland -ohjelman tietojen yhteyteen. Helsingin Sanomien toimituksella ei ole sananvaltaa siihen, mitä makeisyhtiö ja tv-yhtiö sopivat tuotesijoittelusta televisio-ohjelmissa.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Helsingin Sanomat ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

 

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Ulla Ahlmén-Laiho, Ollijuhani Auvinen, Kari Heino, Timo Huovinen, Anna-Liisa Hämäläinen, Marja Irjala, Riikka Kaihovaara, Heli Kärkkäinen, Jaakko Ujainen, Veikko Valtonen ja Heikki Vento.