4632/YLE, SL/11

Vapauttava

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös ihmisarvon kunnioittamista koskevassa asiassa. Uskonnollisen taustan kertomisella käräjäoikeuden tuomion yhteydessä oli yhteiskunnallista merkitystä, eikä siinä tuotu taustaa esille halventavasti tai asiaankuulumattomasti.

Kantelu 6.6.2011

Kantelijan mukaan Ylen uutisoinnissa tuodaan asiaankuulumattomasti esille pedofiliaan syyllistyneiden uskonnollinen vakaumus. Lisäksi uutisessa mainitaan heidän kuuluneen Perhon rauhanyhdistykseen. Uutisen otsikko “Vanhoillislestadiolainen pariskunta tuomittiin pedofiliasta” on lisäksi leimaava ja rasistinen.
http://yle.fi/alueet/keski-pohjanmaa/2011/06/vanhoillislestadiolainen_pariskunta_tuomittiin_pedofiliasta_2644513.html?origin=rss
Sama uutinen löytyy myös Helsingin Sanomista ja Iltalehdestä:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yle+Vanhoillislestadiolainen+pariskunta+sai+tuomion+pedofiliasta/1135266695023
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011060613847410_uu.shtml

Yleisradion, Helsingin Sanomien ja Iltalehden vastaukset:

Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnan päätoimittaja Atte Jääskeläinen vastaa 22.6.2011, että YLE Keski-Pohjanmaa on seurannut kyseistä lasten hyväksikäyttöä koskenutta oikeudenkäyntiä pitkään. Lasten hyväksikäyttö oli jatkunut vuosia ja hyväksikäytettyjä lapsia oli viisi, mikä teki asiasta erityisen merkityksellisen. Käräjäoikeuden käsittelyn alussa uutisessa ei ollut viittausta pariskunnan taustaan. Oikeusprosessin aikana Yle sai kuitenkin vahvistamattoman tiedon, että kyseinen pariskunta olisi vanhoillislestadiolaisen liikkeen jäsen. Toimitus päätti odottaa oikeuden ratkaisua ja määritellä tuomion perusteella, kuinka asian uutisoidaan.

Vanhoillislestadiolaisen liikkeen sisällä tapahtuneet, perheen sisäiset ja lähipiirin lasten seksuaalisen hyväksikäytön tapaukset, olivat nousseet parina aiempana vuonna yleiseen ja vilkkaaseen julkiseen keskusteluun yhteiskunnallisena ilmiönä. Asiaa koskeva yleinen näkökulma koski kysymystä siitä, oliko laittomista teoista vaiettu liikkeessä. Keskustelussa esitettiin viitteitä siitä, että liikkeen sisällä olisi ollut mahdollista pyytää ja saada tekoja anteeksi ilman että maallista oikeutta olisi asioissa käyty.

Laajan julkisen keskustelun ja sisäisen tutkinnan päätteeksi vanhoillislestadiolainen liike tunnusti julkisesti huhtikuussa 2011, että liikkeen sisällä on ollut ainakin yli sata alaikäisen hyväksikäyttötapausta. Saman, laajaa julkisuutta saaneen tiedotustilaisuuden yhteydessä liike ohjeisti jäsenistönsä ottamaan jatkossa näissä rikosoikeudellisissa asioissa yhteyden poliisiin ja tuomitsi selväsanaisesti aiemman vaikenemisen kulttuurin.

Myös YLE Keski-Pohjanmaa käsitteli Jääskeläisen mukaan laajasti aihepiiriä, koska eräs muutoksen liikkeellepaneva voima oli Pietarsaaressa syksyllä 2009 tapahtunut ruotsinkielisen vanhoillislestadiolaisen saarnaajan omien lastenlasten hyväksikäytön ilmitulo ja siitä syntynyt yhteiskunnallinen ja liikkeen toimintatapoja kyseenalaistanut keskustelu. Keski-Pohjanmaan alueella on myös runsaasti kuntia, joissa vanhoillislestadiolaisuudella on vahva asema. Tämän vuoksi kaikki liikkeeseen liittyvät aiheet, myös vaikeat, lasten hyväksikäyttöön liittyvät asiat ovat olennainen osa YLE Keski-Pohjanmaan sisältöjä.

Kun käräjäoikeus antoi päätöksensä asiassa 6.6.2011, toimitus otti Jääskeläisen mukaan välittömästi yhteyttä tuomittujen taustayhteisön, Perhon rauhanyhdistyksen puheenjohtajaan. Hän ei heti pystynyt työnsä takia keskustelemaan asiasta, vaan pyysi palaamaan asiaan tunnin kuluttua. Tässä vaiheessa YLE Keski-Pohjanmaa käsitteli asiaa ilman viittausta pariskunnan vanhoillislestadiolaiseen taustaan. Myöhemmin samana päivänä toimitus sai puheenjohtajalta vahvistuksen, että tuomittu pariskunta kuuluu hänen johtamaansa vanhoillislestadiolaiseen paikallisyhdistykseen. Samalla puheenjohtaja antoi lausunnon, joka oli liikkeen uuden käytännön mukainen eli hän sanoi, että tuomio on annettu ja että liike luottaa oikeuslaitoksen antamaan tuomioon.

Tässä vaiheessa uutisen merkitys Jääskeläisen mielestä muuttui, ja siihen liittyi nimenomaan kytkentä yhteiskunnallisesti merkittävään kysymykseen siitä, miten vanhoillislestadiolainen liike suhtautuu lasten hyväksikäyttötapauksiin ja niiden käsittelyyn maallisessa oikeusjärjestelmässä. Merkittävää tapauksessa oli se, että lapsettoman pariskunnan lähipiirin lasten hyväksikäytöt oli viety oikeuteen ja pariskunta myös tuomittiin. Tämä oli ensimmäisiä vanhoillislestadiolaisten saamia tuomioita pedofiliasta aiheesta käydyn laajan ja vilkkaan julkisen keskustelun jälkeen.

Samalla tapaus toimi Jääskeläisen mukaan esimerkkinä siitä, että liikkeen sisäinen käytäntö vaieta ja antaa itse anteeksi hyväksikäytöt ilman oikeudenkäyntiä oli muuttunut ja murtunut. Sen vuoksi Yle katsoi, että uutinen oli yhteiskunnallisesti niin merkittävä, että tuomittujen uskonnollisen taustayhteisön mainitseminen oli perusteltua ja käydyn keskustelun perusteella myös suorastaan välttämätöntä.

Helsingin Sanomien päätoimittaja Mikael Pentikäinen vastaa 14.7.2011, että jutussa mainittiin tuomitun pariskunnan uskonnollinen tausta, koska vanhoillislestadiolainen herätysliike oli ollut viime aikoina erityisesti esillä liikkeen piirissä ilmitulleiden hyväksikäyttötapausten vuoksi. Hyväksikäyttäjiä on tullut ilmi liikkeen piirissä tämänhetkisen tiedon mukaan noin 120 ja heillä on ollut asiaan perehtyneen tutkijan arvion mukaan vähintään 300 uhria. Puhujia hyväksikäyttäjistä on ollut tutkijan tietojen mukaan toistakymmentä. Kyse on siis merkittävästä määrästä, ja kun kyseessä on paljon lapsia omaava ja lapsityötä tekevä, melko tiivis uskonnollinen yhteisö, on tärkeää, ettei tämä rikollisuus jää pimentoon ja liikkeen sisäiseksi asiaksi.

Pentikäisen mukaan on myös esitetty arvioita, joiden mukaan liikkeen piirissä annetussa opetuksessa ja vallitsevassa kulttuurissa on piirteitä, jotka saattavat johtaa ainakin siihen, että tapauksia ei päädy viranomaisten tietoon eikä uhri saa riittävää tukea. Vanhoillislestadiolaisten johto on myös omassa tiedotustilaisuudessa huhtikuussa todennut, että liikkeessä on tehty virheitä hyväksikäyttötapausten hoitamisessa.

Päätoimittaja Pentikäisen oma näkemys on kuitenkin se, että tässä mainitussa jutussa uskonnollisen taustan mainitseminen ei olisi ollut tarpeen, koska ei ole tietoa siitä, että kyse olisi ollut paikallisen yhdistyksen johtajista, puhujista tai nuorisotyötä tekevistä. Tämän mukaan Pentikäinen myös ohjeisti tuoreeltaan toimituksen johtoa ja asioita käsitteleviä toimituksia.

Iltalehden päätoimittaja Kari Kivelä vastaa 2.9.2011, että Suomessa tuli keväällä 2011 julki useita vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä tapahtuneita lasten seksuaalisia hyväksikäyttötapauksia.  Näiden selvittelyjen yhteydessä kävi ilmi, että tekijöiden ja teosta tienneiden uskonnollisella vakaumuksella oli ollut yhteys siihen, etteivät nämä rikokset olleet päätyneet viranomaisten tietoon.

Tutkija Johanna Hurtigin tutkimukset toivat alun alkaen julkisuuteen lasten hyväksikäytön vanhalestadiolaisliikkeessä. Hurtig on Kivelän mukaan kertonut, miten julkisuuteen tulleet tapaukset ovat rohkaisseet puhumaan heihin kohdistuneista rikoksista sellaisia hyväksikäytön uhreja, jotka ovat aiemmin asiasta vaienneet. Tätä taustaa vasten on ollut perusteltua mainita raskaisiin rikoksiin syyllistyneiden uskonnollinen tausta. Näin on Yleisradio tehnyt ja Yleisradiota siteeraten myös Iltalehti.

Ratkaisu

Journalisti on vastuussa ennen kaikkea lukijoilleen, kuulijoilleen ja katselijoilleen. Heillä on oikeus saada tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu (JO 1). Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Etnistä alkuperää, kansallisuutta, sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, vakaumusta tai näihin verrattavaa ominaisuutta ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti (JO 26).

Yleisradion Keski-Pohjanmaan uutisten verkkosivuilla kerrottiin pariskunnan saamasta pedofiliatuomiosta. Pariskunta oli käyttänyt lähipiirin perheistä viittä lasta hyväkseen. Mies tuomittiin kahdeksi vuodeksi ehdottomaan vankeuteen ja nainen neljäksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen. Uutisessa kerrottiin, että pariskunta kuuluu paikalliseen rauhanyhdistykseen ja että yhdistys hyväksyy tuomiot. Helsingin Sanomat ja Iltalehti siteerasivat Ylen uutista omilla verkkosivuillaan.

Kun vanhoillislestadiolaisten peittelevä suhtautuminen pedofiliaan alkoi paljastua 2009, ryhtyi liike itsekin tutkimaan asiaa. Keväällä 2011 Suomen rauhanyhdistysten keskusjärjestö myönsi laajan pedofilian ja omat virheensä sen käsittelyssä. Ylen uutisoimat tuomiot olivat ensimmäisiä SRK:n ulostulon jälkeen, joten niillä oli selvästi yhteiskunnallista merkitystä. Julkisen sanan neuvosto katsoo, että tiedotusvälineet eivät maininneet tuomittujen uskonnollista taustaa asiaankuulumattomasti tai halventavasti.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Yleisradio, Helsingin Sanomat ja Iltalehti eivät ole rikkoneet hyvää journalistista tapaa.

Ratkaisun tekivät:

Risto Uimonen (pj), Jukka Ahlberg, Ulla Ahlmén-Laiho, Ollijuhani Auvinen, Anna-Liisa Hämäläinen, Salla Nazarenko, Riitta Ollila, Inkeri Pasanen ja Titta Sinisalo.