4222/SL/09

Langettava

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Lehden nettisivuilla esiteltiin vain yhden valmistajan tuotteita kritiikittömästi ja mainosmaisesti.

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Lehden nettisivuilla esiteltiin vain yhden valmistajan tuotteita kritiikittömästi ja mainosmaisesti.

Kantelu 9.11.2009

Kantelijan mielestä Iltalehden nettitelevisio on rikkonut Journalistin ohjeiden piilomainontakohtaa. Jo otsikointi on mainosmainen, ja sisältö on kritiikitöntä ja ”asiantuntija” puolueellinen jo edustamansa yrityksenkin puolesta. Toimituksellinen sisältö jää varsin köyhäksi.

Iltalehden vastaus 7.12.2009

Päätoimittaja Kari Kivelä vastaa, että Iltalehti.fi on nettitelevisiossaan julkaissut videon, jossa käsitellään maitohappobakteerien merkitystä ihmisten vastustuskyvylle. Aihe on ollut ajankohtainen erityisesti syksyn 2009 aikana. Jutun on Iltalehdelle tarjonnut ulkopuolinen tuottaja. Videossa on haastateltu asiantuntijana Valion edustajaa, joka vastaa maitohappobakteereista ilman yhteyttä edustamansa yhtiön tuotteisiin. Videon kuvituksena näytetään kuitenkin tuotekuvina Valion tuotteita.

Päätoimittaja Kivelä katsoo, että vaikka videon sisältämä informaatio onkin asiantuntevaa ja objektiivista, niin video sisältää myös elementtejä, jotka eivät hyvän lehtimiestavan tarkoittamalla tavalla korosta toimituksellisen sisällön eroa mainontaan. Iltalehti pahoittelee kyseisen videon julkaisua nettitelevisiossaan. Tapauksen johdosta Iltalehti on tarkentanut käytäntöjään alihankkijoiden tuottamia videoita kohtaan.

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 19).

Iltalehden www-sivuilla julkaistussa videossa esitellään maitohappobakteerien hyödyllisiä vaikutuksia flunssa-aikaan. Valion ravitsemusasiantuntija kertoo maitohappobakteerien ominaisuuksista ja bakteereja sisältävistä tuotteista. Häntä on kuvattu mm. elintarvikeliikkeessä poimimassa ostoskoriin yksinomaan Valion tuotteita.

Julkisen sanan neuvoston mielestä Iltalehden videon ote on yksipuolinen, kritiikitön ja mainosmainen. Myöskään avoimuutta ei voida tässä tapauksessa lukea eduksi tiedotusvälineelle. Videossa keskitytään yhden tuotteen esittelyyn, joten monipuolisuudesta ei voi puhua.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Iltalehti on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Merja Ahtiainen, Sari Autio, Jussi Eronen, Juha Kulmanen, Tuomo Lappalainen, Inkeri Pasanen, Susanna Reinboth, Matti Saari ja Titta Sinisalo.