4141/SL/09

Langettava

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Lehti julkaisi uutisen nettisivustosta, mutta ei kertonut sen julkaisijaa, joka valmisti ja myi lääkettä sivustolla esiteltyyn vaivaan. Lehti laiminlöi avoimuuden ja kriittisyyden vaatimukset.

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Lehti julkaisi uutisen nettisivustosta, mutta ei kertonut sen julkaisijaa, joka valmisti ja myi lääkettä sivustolla esiteltyyn vaivaan. Lehti laiminlöi avoimuuden ja kriittisyyden vaatimukset.

Kantelu 24.5.2009

Kantelijan mukaan lehti esitteli kontrolli.info -sivuston ilman että olisi maininnut lukijalle sivuston olevan lääketehtaan tuottama sivusto. Uutinen perustui mahdollisesti Janssen-Cilag Oy:n lähettämään lehdistötiedotteeseen, mutta lehti ei maininnut tätä lääketehdaskytkyä. Sivusto on lääketehtaan perustama ja pyrkimyksenä on lääkkeiden myynnin lisääminen. Lehti on täysin kritiikittömästi uutisoinut mainossivustosta kertomatta, että sivuston on tuottanut kaupallinen yritys.

Ilkan vastaus 29.6.2009

Päätoimittaja Matti Kalliokoski vastaa, että uutinen on valitettavan tulkinnanvarainen esimerkki tilanteesta, jossa uutistyyli ja yhden yhtiön kaupallinen intressi ovat lähellä toisiaan. Uutisessa ei mainita tuotemerkkiä tai yhtiötä. Se ei myöskään kehota hankkimaan tuotetta tai palvelua. Ainut linkki kaupalliseen toimijaan on sivuston osoite, mitä ei ilman muuta voi pitää piilomainontana. Sivusto ei asiapohjainen eikä se sisällä tuotemerkkejä. Se ei myöskään pidä lääkehoitoa itsestään selvänä vaihtoehtona eikä kehota vaatimaan lääkäriltä lääkehoitoa. On toki selvää, että lääkealan yrityksellä on epäsuora intressi aiheen esille pitämiseen.

Koska Ilkka on kertonut sivustosta, joka ei ole luonteeltaan kaupallinen, lehden ei päätoimittajan vastauksen mukaan voida katsoa syyllistyneen perinteisellä tavalla ymmärrettyyn tekstimainontaan. Kyseessä on varsin yleinen uuden palvelun julkistamisen kuittaaminen uutismuodossa. Sivuston ylläpitäjän kaupallinen intressi sivuston sisältöön olisi ollut toki asiallista mainita.

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 19).

Ilkka julkaisi 24.5.2009 uutisen ”Uudelta sivustolta tietoa seksuaaliterveydestä”. Sivusto keskittyy uutisen mukaan kertomaan ennenaikaisen siemensyöksyn syistä, vaikutuksista ja hoitovaihtoehdoista. Uutisessa ei kerrota sitä, että uuden sivuston kustantajana on lääketehdas, joka valmistaa ja myy lääkettä esteltyyn vaivaan. Yhteys selviää heikosti myös itse sivustolta.

Uusista tuotteista ja palveluista kertominen kuuluu tiedotusvälineiden tehtäviin, mutta markkinointiviestintään on kuitenkin suhtauduttava kriittisesti. Tässä tapauksessa Ilkka laiminlöi avoimuuden ja kriittisyyden vaatimukset jättäessään kertomatta, että uuden www-sivuston taustalla on lääketehdas.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Ilkka on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:
Pekka Hyvärinen (pj), Sari Autio, Jussi Eronen, Juha Kulmanen, Janne Laukkanen, Tarja Liuha, Inkeri Pasanen, Susanna Reinboth, Matti Saari ja Titta Sinisalo.