Piilomainontaseminaari veti väkeä

Piilomainontaseminaari veti väkeä

Johanna Halkola esitteli Radiomedian näkemyksiä piilomainonnasta.

Julkisen sanan neuvoston torstaina 19.9.2013 Helsingissä järjestämä  piilomainontaseminaari houkutteli paikalle lähes 80 osanottajaa. JSN halusi  peilata seminaarin avulla media-alan mielipidettä ennen kuin se uudistaa  vuodelta 2005 peräisin olevan ja sitä vanhemmat piilomainontalinjauksensa.

Kokouksessa ei kuultu yhtään puheenvuoroa, jossa olisi vaadittu luopumaan  journalistisen ja kaupallisen aineiston erottamisesta toisistaan. Yksi alustaja tosin kysyi, välittääkö yleisö rajanvedosta. Hänkin asettui silti  tukemaan nykyistä ”paavillista” linjaa. Keskustelussa pidettiin epäkohtana  sitä, että sähköisen median puolella piilomainontaa valvovat viranomaiset  lain perusteella JSN:n lisäksi.

Nykyiset Journalistin ohjeet vaativat toimituksia tekemään selkeän eron journalistisen ja kaupallisen sisällön välillä sekä torjumaan piilomainonnan. Ohjekohta sitoo Julkisen sanan neuvostoa.

Kokouksen alustajina toimivat puheenjohtaja Risto Uimosen lisäksi päätoimittaja Jouko Jokinen Aamulehdestä, Aikakauslehtien päätoimittajayhdistyksen puheenjohtaja, Imagen päätoimittaja Heikki Valkama, MTV3:n johtaja Petra Wikström, Radiomedian edunvalvontajohtaja Johanna Halkola, puheenjohtaja Arto Nieminen Journalistiliitosta sekä luova johtaja, JSN:n varajäsen Jani Halme Toinen-mediatoimistosta.

JSN ottaa seminaarissa esitetyt mielipiteet huomioon uutta piilomainontalinjaustaan valmistellessaan. Linjauksesta päättää 14-jäseninen  neuvosto. Etenemisaikataulusta tiedotetaan sen jälkeen, kun JSN on perustanut sitä valmistelevan työryhmän lokakuun kokouksessaan.

 

 

 Jani Halme toi seminaariin mainostajien ja mediatoimiston näkökulmaa.

 

Yleisö osallistui aktiivisesti keskusteluun

 

Kuvat: Risto Uimonen ja Ilkka Vänttinen

Kirjoittaja