6210/TV/16

Vapauttava

Verkkosivuilla kerrottiin pitsojen tilausmääristä vappuna. Juttu perustui pitsatilauksia välittävän yrityksen tiedotteeseen, mutta se oli luonteeltaan ruoka-aiheinen ilmiöjuttu. Vapauttava äänin 8–3.

Kantelu 1.5.2016

Kantelu kohdistuu MTV:n verkkosivuillaan 1.5.2015 julkaisemaan juttuun ”Laiskan krapulaisen suosikkimättö: Tätä ahmitaan tänään!”

http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/laiskan-krapulaisen-suosikkimatto-tata-ahmitaan-tanaan/5868860

Kantelijan mukaan juttu loukkaa Journalistin ohjeiden kohtaa 16. Juttu on lähes sanasta sanaan samanlainen kuin jutun aiheena olevan Pizza-online.fi:n lehdistötiedote. Kantelija pitää juttua piilomainontana. Hänen mukaansa sisältöä ei voi perustella edes sillä, että jutun lopussa mainitaan lähteeksi se taho, jota jutussa tuodaan esille.

MTV:n vastaus 26.5.2016

Päätoimittaja Merja Ylä-Anttila vastaa, että MTV.fi uutisoi vappupäivänä 1.5. kaupallisessa Makuja-ympäristössään pitsojen tilaamisen suosiosta. Jutun pohjana käytettiin tiedotetta. Tiedotteen oli laatinut pizza-online.fi-verkkopalvelu, joka toimii valtakunnallisesti ja jolla on satojatuhansia rekisteröityneitä käyttäjiä. 

Palvelu kokoaa Suomen pitsayritykset yhden sivuston alle. Palvelun piirissä on useita satoja eri ravintoloita. Pienten yritysten lisäksi palvelussa ovat mukana Suomen suurimmat pizzaravintolaketjut, kuten Kotipizza, Pizza Express ja Pizza Service. Näin ollen sillä on kuluttajapalveluna käytössään poikkeuksellisen paljon statistiikkaa suomalaisten tottumuksista tilata pitsoja. Lisäksi vappu on yksi vuoden suosituimmista päivistä pitsojen tilaamiseen, joten aihe oli kyseisenä päivänä ajankohtainen.

Alkuperäisen tiedotteen sisältöä muokattiin, siihen lisättiin toimittajan omaa journalistista sisältöä ja otsikoitiin se toimituksen normaalin prosessin mukaisesti. Lähteeksi merkittiin pizza-online.fi, koska se oli pohjainformaation tässä tapauksessa tarjonnut.

Tässä suhteessa tiedotteet jakautuvat Makuja-osaston osalta kahteen luokkaan: selkeisiin uutisiin ja mielenkiintoisia knoppitietoa sisältäviin juttuihin. Mikäli tiedotteen aihe on uutinen, joka koskee vain yksittäistä tuotetta, pyritään aina ottamaan rinnalle vertailuun jokin toinen, vastaava tuote. Jos esimerkiksi tulisi uusi Fanta-limonadimaku, niin jutussa voisi esitellä myös taannoin tulleen uuden cola-maun. Näin siksi, että jutussa olisi rinta rinnan useampi tuote.

Päätoimittajan mukaan osasto pyrkii olemaan todella tarkka sen kanssa, että tiedotteista karsitaan kaikki mainosmaisuus sekä tuotteisiin kohdistuvat kehut pois. Samalla pyritään mahdollisimman kuluttajalähtöiseen ja neutraaliin sisältöön. Koska jokainen tiedote on erilainen, sisäisesti ei ole annettu mitään erillistä linjausta, minkä verran niitä pitäisi muuttaa tai miten paljon tiedotteen sisällöstä on relevanttia. Näin siksi, koska jokainen informaatiolähde on erilainen.

Päätoimittajan mukaan juttu ei siis loukkaa Journalistin ohjeiden kohtaa 16, eikä se ole sanasta sanaan tiedotteen sisältö.

Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

MTV kertoi Makuja-sivustollaan, että Suomen suurimmassa tilausruuan verkkokaupassa vappu on yksi vuoden vilkkaimmista päivistä ja pitsaa tilataan huomattavasti tavallista enemmän. Toimitus oli tehnyt juttuun oman otsikon ja hankkinut siihen kuvapankkikuvan. Muuten juttu perustui lähes täysin verkkokaupan tiedotteeseen.

Juttua varten ei ollut tehty omaa journalistista tiedonhankintaa. Lopussa mainittiin lähteenä tiedotteen tehnyt verkkokauppa, mutta tekstissä ei kerrottu, että se perustuu tiedotteeseen. Päätoimittajan mukaan tiedotteen käyttö oli perusteltua, koska siinä tuotiin esiin ruokailuun liittyviä tilastotietoja. 

Neuvosto toteaa, että tiedotteiden laajakin siteeraaminen on sallittua uutisten ja tilastotietojen lähteenä, kunhan siteeraaminen ei palvele yrityksen markkinointitarkoituksia ja tiedotemateriaalin käyttö on tuotu selkeästi esiin.

Tässä tapauksessa jutussa olisi pitänyt tuoda paremmin esiin, että se perustui tiedotteeseen. Juttu oli kuitenkin aiheeltaan sopiva ruoka-aiheisen sivuston linjaan, siinä ei kehuttu tiedotteen tuottanutta palvelua mainosmaisesti, siinä ei ollut ostokehotuksia eikä suoraa linkkiä palvelun sivulle. 

Neuvosto katsoo, että MTV ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

 

Vapauttavaa äänestivät:

Elina Grundström (pj), Ulla Järvi, Paula Paloranta, Hannu Helineva, Anssi Järvinen, Pasi Kivioja, Antti Kokkonen ja Heikki Valkama.

Langettavaa äänestivät: 

Heikki Kuutti, Johanna Vehkoo, Pirjo Auvinen.