5580/R/14

Vapauttava

Radiossa haastateltiin jääkiekkovalmentajaa, joka haastattelun lopussa ryhtyi kehumaan kauppaketjua. Myös toimittaja lähti mukaan kehuihin. Toimituksellisen ja kaupallisen aineiston raja pysyi silti riittävän selvänä.

Kantelu 12.9.2014

Kantelun kohteena on Radio Cityssä 12.9.2014 noin kello 17.10 esitetty jääkiekkovalmentaja Tomek Valtosen haastattelu ja Radio City Jyväskylän verkossa 17.6.2014 julkaistu uutisartikkeli ”Jyväskylän Kreeta Ahonen grillasi finaaliin”.

Kantelijan mukaan kyseessä on piilomainonta, joka jatkui koko kesän ja jossa piilomainostettiin Lidlin Grillimaisteri -tuotesarjaa. Kantelijan mielestä ehkä härskein mainostus osui syyskuulle, kun toimittaja ja valmentaja kehuivat kilpaa Lidliä ja sen tuotteita.

Radio Cityn vastaus 24.10.2014

Ohjelmapäällikkö, vastaava toimittaja Sami Virtanen vastaa, että Tomek Valtosen haastattelu on tyyliltään sarkastinen. Aiheeseen liittymättömän kommentin toi esiin haastateltava, joka itse vei aiheen Lidlin suuntaan. Kyseessä oli Virtasen mukaan haastateltavan kokemus ko. kaupasta ja näin ollen reaktio ja arvio ko. kaupan toiminnasta. Lidl ei sponsoroinut ko. ohjelmaa eikä haastattelua.

Radio City Jyväskylän verkkojutussa kyse on täysin paikallisesta uutisesta. Radio City Jyväskylä tavoittelee aikuista miesvaltaista kuulijakuntaa ja pallogrilliruoka on tälle kuluttajakunnalle hyvin istuva aihe. Kaupallinen Radio City ei vierasta kaupallista elementtiä tapahtumien tai paikkojen nimissä. Uutisoinnissa ovat käytössä laajasti eri välineissä Hippojuoksu (Osuuspankki), Neste Oil Rally Finland tai vaikkapa Synergia-areena ja Hartwall-areena.

Kokenut uutistoimittaja on vastaavan toimittajan mukaan välttänyt sähkeessä tietoisesti mainostavia laatusanoja kuten sähkeen sanamuodosta käy ilmi. Sähke ei ole yhteydessä kaupallisiin sopimuksiin. Radio City Jyväskylällä ei ole ollut Lidlin kanssa mitään kaupallista yhteistyötä koko Cityn toiminta-aikana. Vastaava toimittaja kieltää saaneensa mitään Lidliin liittyviä ohjeita esimiehiltään. Myöskään SBS:n omistamalla tätä ennen toimineella Radio Jyväskylällä ei ole ollut kaupallista yhteistyötä Lidlin kanssa.

Lidl on sinänsä ollut uutisaiheena useampia kertoja. Sen kaupallinen toiminta Suomessa alkoi Jyväskylästä ja Jyväskylän Vesangassa toimii erittäin laajaa aluetta palveleva Lidlin logistiikkakeskus/keskusvarasto. Virtasen mukaan City on uutisoinnissa vuosien varrella kertonut keskuksen kaavoituksesta ja laajennuksesta, kauppaliikkeiden avauksista sekä remonteista ja myös toimijan ja ammattiyhdistysliikkeen suhteiden rakentumisesta.

Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

Jääkiekkojoukkueen päävalmentajan haastattelu kesti noin kolme ja puoli minuuttia, josta puoli minuuttia haastattelun lopussa käsiteltiin ruokakauppaa. Haastateltava innostui kehumaan käyttämäänsä myymälää. Toimittaja meni mukaan tunnelmaan ja yhtyi kehuihin kaupan tuotevalikoimasta sekä paistopisteestä. Valmentaja kaipasi kauppaketjua joukkueensa sponsoriksi vielä haastattelun lopuksi. Verkossa julkaistu juttu kosketti Jyväskylässä pidettyä Grillimaisteri-kisan osakilpailua.

Haastattelun kääntyminen kauppaketjuun kesken urheilujutun ei vaikuta Julkisen sanan neuvoston mielestä suunnitellulta. Tätä vaikutelmaa tukee sekin, että Radio City ei ollut sitonut ohjelmaansa osaksi mainoskampanjaa tai yhteistyökuviota. Lisäksi haastattelun sävy oli tässä kohdassa ohjelmaa kevyt ja leikkisä. Näistä syistä haastattelua ei voi pitää piilomainontana. Neuvosto kuitenkin kiinnittää huomiota toimittajan menettelyyn. Hän ei olisi saanut yhtyä kehuihin, vaan hänen olisi pitänyt lopettaa aiheesta puhuminen.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Radio City ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Ratkaisun tekivät:

Risto Uimonen (pj), Kalle Heiskanen, Timo Huovinen, Anssi Järvinen, Eeva Ruotsalainen, Lauri Karppi, Pasi Kivioja, Veera Ristikartano, Riitta Ollila, Jaakko Ujainen ja Heikki Vento.