5140/AL/13

Langettava

Aikakauslehden kansi peitettiin ilmoitusliitteellä, jossa käytettiin lehden nimilogoa kertomatta, että kyseessä oli koko etusivun kokoinen ilmoitus. Lehti harhautti lukijoitaan.

Kantelu 27.2.2013

Kantelija pyytää neuvostoa harkitsemaan, onko 15.2.2013 ilmestynyt Iiris syyllistynyt piilomainontaan. Lehden journalistisen kannen päälle oli lisätty L’Oréalin ilmoitus, jossa oli näyttelijä Julianne Mooren kuva ja Iiriksen otsikkofontilla laadittuja mainostekstejä. Ilmoitukseen oli liitetty Iiriksen nimiö eli lehden nimilogo. Ilmoituksen alta löytyi lehden oikea journalistinen kansi.

Iiriksen vastaus 2.4.2013

Päätoimittaja Leena Karo pahoittelee tapahtunutta. Hänen mukaansa tiedonkulussa olleet ongelmat olivat syynä siihen, että ilmoitusliitteessä ei ollut ilmoitus-merkintää. Karo kirjoittaa, että ilmoitusliitteen sisältävä lehti lähetettiin vain tilaajille. Irtomyynnissä oli normaalilla toimituksellisella kannella varustettuja Iiriksen numeroita. 

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 16).

Lehden nimilogolla varustetussa ilmoitusliitteessä mainostettiin L’Oréalin ihonhoitosarjaa. Liitteen kansikuvassa oli kyseisen kosmetiikkayrityksen mainoskasvo Julianne Moore ja otsikkomaisia tekstejä, joissa kerrottiin ”ihonhoitorutiinista, joka saa ihosi tuntumaan uudestisyntyneeltä” ja ”tuotteista, jotka stimuloivat ihosi solujen uusiutumista”. Moore kertoi löytäneensä voiteen, ”jota toivoisin jokaisen naisen kokeilevan”. Ihonhoitosarjan mainostaminen jatkui liitteen kääntöpuolella. Liitteen alla sijaitsi Iiriksen journalistinen kansi, joka oli varustettu samalla Iiris-logolla ja samoilla otsikkofonteilla kuin ilmoitus. Ihonhoitosarjaa mainostettiin myös muualla lehdessä sekä jaettiin palkintona lukijoille, jotka osallistuivat parhaan jutun äänestämiseen.

Journalistinen kansi on lehden arvokkainta sisältöä, joka antaa lukijoille lupauksen lehden laadusta ja toimituksellisista linjauksista. Kannen nimilogo graafisena elementtinä kuuluu osaltaan tähän journalistiseen kokonaisuuteen. L’Oréalin ilmoitus oli naamioitu Iiriksen kanneksi, mikä johdatti lukijoita pitämään ilmoitusta journalistisena sisältönä. Edes ilmoitus-maininta ei olisi ollut riittävä, koska Iiriksen logo hallitsi ilmoitusta ja siinä käytettiin samoja fontteja kuin Iiriksen kannessa.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Iiris on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.
 

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Jukka Ahlberg, Ulla Ahlmén-Laiho, Kalle Heiskanen, Timo Huovinen, Anna-Liisa Hämäläinen, Lauri Karppi, Juha Keskinen, Salla Nazarenko, Riitta Ollila, Veera Ristikartano, Jaakko Ujainen ja Heikki Vento.