4910/R/12

Langettava

Ohjelmassa mainostettiin uutta kauppaa sekoittamalla markkinointiaineistoa journalistiseen sisältöön.

Kantelu 28.5.2012

Kantelijan mielestä 28.5.2012 lähetetty Heikelä Korporaatio -ohjelma sisälsi törkeää Gigantin piilomainontaa. Kanavalla soitettiin kyseisen kauppaketjun mainoksia ja julkaistiin ohjelmaa uuden toimipisteen avajaisista. Toimittaja hehkutti kantelijan mukaan kritiikittömästi ”hullun halpoja avajaistarjouksia”.

Radio Rockin vastaus 20.9.2012

Ohjelmapäällikkö Sami Tenkanen kuvailee kantelun kohteena ollutta lähetystä seuraavasti: ”Radio Rockilta tuli aamun aikana muutamia kilpailuja, jotka tuotettiin suorina lähetyksinä Gigantista. Osiot oli pyritty irrottamaan toimituksellisesta materiaalista. Esimerkiksi käytännön toteutuksen taajuudella suoritti normaalisti aamutiimiin kuulumaton henkilö. Tunnetun henkilön käyttö tässä yhteydessä korosti entisestään osion irrallisuutta normaalista aamulähetyksestä.

Gigantin avajaisista puhuttiin myös muissa medioissa jo pelkästään sen aamuliikenteelle aiheuttamien muutoksienkin vuoksi. Näin myös Radio Rockilla.”

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 16).
Kanavan ajankohtaisessa viihdeohjelmassa kerrottiin toistuvasti, kaupunginosan tarkkuudella, minne Gigantti oli juuri avannut uuden liikkeen. Toimittajan mukaan siellä oli tarjolla ”käsittämättömiä erikoistarjouksia”, ja kuulijoita kehotettiin käymään siellä ”tänään – miksei vaikka välittömästi”. Studiosta otettiin moneen otteeseen yhteyttä liikkeeseen, jossa kanavan ”kesäpoika” keskusteli studiossa olevien toimittajien kanssa, kilpailutti yleisöä ja jakoi palkintoina Gigantin tuotteita. Myös studiossa toimittajat kilpailuttivat ohjelman kuuntelijoita, joille luvattiin palkintoa Gigantista. Palkinnot olivat elektroniikkaa, joiden tuotemerkit mainittiin. Kanavan omaa mainosta soitettiin toimitettujen osuuksien välissä. Siinä kerrottiin ”kesäpoikien” olevan uudessa liikkeessä. ”Tule paikan päälle tai ihmettele kotona”, mainoksessa sanottiin.

Neuvoston mielestä on selvää, että Heikelä Korporaation tämän jakson tosiasiallinen tarkoitus oli mainostaa Gigantin uutta myymälää. Sen avajaiset houkuttelivat paikalle paljon yleisöä ja ruuhkauttivat liikenteen. Ohjelmassa oli journalistisesti perusteltua kertoa tästä, mutta hallitsevaan osaan nousi kuitenkin radion kuuntelijoiden houkuttelu ostamaan avajaistarjouksia.
Suoraan kaupasta lähetetyt Kesäpoika-osiot promosivat eli tekivät myyntitarkoituksessa tunnetuksi Giganttia. Niitä ei ollut erotettu riittävästi toimituksellisesta aineistosta, vaan päinvastoin ne ajettiin lähetyksen suorassa keskusteluosuudessa, jota toimittajat vetivät. Kesäpojan lisäksi studiossa olleet toimittajatkin järjestivät kilpailuja, joiden pääpalkinnon korostettiin tulevan Gigantista. Ohjelman toimittajat myös suorasukaisesti kehottivat kuulijoita menemään uuteen myymälään ja muistuttivat sen erikoistarjouksista.

Radio Rock on muiden Radiomedian jäsenasemien tapaan sitoutunut noudattamaan hyvää journalistista tapaa. Neuvosto kiinnittää vakavaa huomiota siihen, että liian läheinen toimituksellinen yhteistyö mainostajien kanssa syö paitsi yksittäisen kanavan myös laajemmin radiojournalismin uskottavuutta. Tässä tapauksessa piilomainonta oli räikeää.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Radio Rock on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa kanavalle huomautuksen.

 

Ratkaisun tekivät:

Risto Uimonen (pj), Jukka Ahlberg, Ulla Ahlmén-Laiho, Ollijuhani Auvinen, Kalle Heiskanen, Timo Huovinen, Lauri Karppi, Riikka Kaihovaara, Juha Keskinen, Heli Kärkkäinen, Riitta Ollila, Riitta Pollari, Jaakko Ujainen ja Heikki Vento.