4837/TV/12

Vapauttava

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös oikeita tietoja ja piilomainontaa koskevassa asiassa. Tv-kanava muokkasi nettiuutista kertomatta asiasta lukijoille. Kyse ei kuitenkaan ollut olennaisen asiavirheen korjauksesta, jolloin siitä olisi pakko kertoa. Viihdesivustolla julkaistu uutinen kertoi markkinointikampanjan aiheuttamasta hämmingistä, joten sille oli journalistiset perusteet.

Kantelu 12.3.2012

Kantelijan mukaan uutinen ”Huomiota herättäneet Viidakon tähtöset -videot leviävät netissä – katso mistä on kyse!” ilmestyi ensimmäisen kerran 12.3. klo14.59. Kantelija vaati oikaistua uutiseen, koska uutinen selkeästi rikkoi journalistin ohjeiden kohtaa 8, totuudenmukainen tiedonvälitys. Uutinen oli alun perin MTV3:n web-sivuilla tässä muodossa: “Kun “uutista” jaetaan Facebookiin, video näyttää ulkoasultaan Sub.fi:ssä olevalta uutiselta. Juttu ei kuitenkaan ole julki Sub.fin sivuilla, vaan joko omalla tai kaverin Facebook-seinällä. “Uutinen” on julki kaikille jutun tekijän Facebook-kavereille. Huomioithan, että jos et ole rajannut Facebook-asetuksissasi sitä, mikä sisältö näkyy kenellekin, “uutinen” voi näkyä kaikille.”

Kantelijan oltua yhteydessä MTV3:een, korjattiin uutinen nykyiseen muotoonsa ilman mainintaa oikaisusta. Ns. uutisessa on myös selkeästi kyse “Viidakon tähtöset” ohjelman piilomainonnasta.
http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/televisio.shtml/1510392/huomiota-herattaneet-viidakon-tahtoset–videot-leviavat-netissa–katso-mista-on-kyse

MTV3:n vastaus 18.4.2012

Päätoimittaja Merja Ylä-Anttila vastaa, että MTV3.fi on muiden medioiden tavoin seurannut suositun Viidakon tähtöset -ohjelman käänteitä. Ohjelman aloitukseen liittyneet käyttäjien Facebook-ystävistään tekemät videot olivat uudenlainen ilmiö, joka herätti suurta huomiota. Ohjelman sivuilla vieraili satoja tuhansia käyttäjiä. MTV3.fin Viihdeuutisissa julkaistun artikkelin tarkoitus oli avata sitä, mistä ilmiössä oli kyse.

Artikkelin sisältö ei Ylä-Anttilan mukaan ole uutisoiva, vaan lukijaa palveleva. Jutun sisältöä muokattiin julkaisun jälkeen sellaiseksi, että siitä kävisi vielä paremmin ilmi, missä ja miten nettivideoita jaetaan. Jutussa ei kyse ole piilomainonnasta, koska siinä kerrotaan suoraan, että kyse on Viidakon tähtöset -ohjelman kampanjaan liittyvistä videoista.

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 16). Olennainen virhe on korjattava heti tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla ja lisäksi julkaisussa, jossa virhe on alun perin ollut (JO 20).

MTV3.fi:n viihdesivuilla julkaistu juttu kertoo uuden tv-ohjelman markkinointikampanjasta ja sen herättämästä hämmennyksestä. Toimitus muutti alkuperäistä juttua, mutta muokkauksesta ei ole mainintaa nykyisen jutun yhteydessä.

Median ilmiöistä ja tv-ohjelmiin liittyvästä loiskiehunnasta tehdään nykyisin runsaasti juttuja sekä verkossa että perinteisissä tiedotusvälineissä. Tässä tapauksessa juttu kertoo hämmennystä herättäneestä markkinointikampanjasta. Julkisen sanan neuvosto katsoo, että MTV3.fi on tehnyt ja julkaissut jutun journalistisin perustein.

Neuvoston saaman materiaalin perusteella alkuperäinen juttu ja sivustolla nyt oleva juttu ovat erilaisia. Jos jutusta olisi korjattu olennainen asiavirhe, eikä tästä olisi mainintaa jutun yhteydessä, kyse olisi hyvän journalistisen tavan vastaisesta menettelystä. Julkisen sanan neuvosto kuitenkin katsoo, että MTV3.fi on vain editoinut ja täydentänyt aiemmin julkaistua juttua. Kyse ei siis ole olennaisen asiavirheen korjauksesta. Neuvosto kuitenkin muistuttaa, että myös jutun päivittämisestä olisi hyvä mainita julkaisutietojen yhteydessä.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että MTV3 ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Jukka Ahlberg, Ulla Ahlmén-Laiho, Hannele Haanpää-Holappa, Anna-Liisa Hämäläinen, Lauri Karppi, Juha Keskinen, Tuomo Lappalainen, Salla Nazarenko, Riitta Ollila ja Jaakko Ujainen.