4614/SL/11

Langettava

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Tunnettu laulaja kirjoitti lehteen oman juttunsa ja hänestä julkaistiin samassa yhteydessä runsaasti muutakin aineistoa. Laulaja herättää maailmanlaajuista kiinnostusta, joten hänen varaansa rakennettu teemakokonaisuus oli journalistisesti perusteltu. Journalistista sisältöä ei kuitenkaan ollut erotettu riittävän selkeästi laulajan levyn myynti-ilmoituksesta. 

Kantelu 20.5.2011

Kantelija katsoo, että 17.5.2011 julkaistu juttukokonaisuus ”Lady Gaga Metron päätoimittajana” ja sen perässä julkaistu levymainos menevät sekä muodon että sisällön tasolla sekaisin siten, ettei mainonnan ja journalistisen aineiston raja ole selvä. Laulaja esiintyy kaikissa jutuissa teksteissä ja kuvissa, ja häntä arvioidaan positiiviseen sävyyn sekä esiintyjänä että brändinä.

Metron vastaus 13.6.2011

Päätoimittaja Janne Kaijärvi toteaa, että 20 maassa ilmestyvän Metro-lehden konsepteihin kuuluu kutsua tunnettuja henkilöitä vieraileviksi päätoimittajiksi päivän ajaksi. Jutut julkaistaan kaikissa painoksissa. Vierailevan päätoimittajan kädenjälki tuodaan vahvasti esiin, kuten myös Lady Gagan tapauksessa. Hän sai nostaa aiheiksi esimerkiksi tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden. Lady Gagan päätoimittamalle aineistolle suunniteltiin Kaijärven mukaan oma, muusta sisällöstä erottuva ulkoasu. Metro oli tiedottanut hyvissä ajoin päätoimittajavierailusta, ja Lady Gagan levy-yhtiö oli varannut lehteen ilmoituksen, jonka Kaijärvi arvioi erottuneen selvästi mainokseksi.

Kaijärvi kirjoittaa, että juttujen aiheet oli valittu ja toimitettu journalistisesti. Hän pitää niitä kiinnostavana ja hyvin toimitettuna kokonaisuutena, jonka avulla ei pyritty edistämään Lady Gagan levymyyntiä. Kaijärven mukaan kyseinen laulaja kiinnostaa lehden lukijoita erittäin paljon ja tällaisen toimintamallin avulla yleisöllä on mahdollisuus saada ainutlaatuista luettavaa ja uutta tietoa artistista.

Ratkaisu

Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus (JO 12). Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 16).

Metro julkaisi kolmen kokosivun ja kahden puolikkaan sivun laajuisen juttukokonaisuuden Lady Gagasta. Sitä markkinoitiin etusivun vinkin avulla. Etusivun kuva oli sama kuin sisäsivuilla julkaistussa levyn mainoksessa. Sisäsivun kuvituksessa oli myös käytetty samoja kuvia kuin levyn mainoksessa. Sen lisäksi kannen toisessa kuvassa näkyi levyn nimi. Yhden jutun kirjoittajaksi oli mainittu laulaja itse. Yksi juttu oli tehty Suomessa. Muut olivat Metro World Newsin tuotantoa, joka oli käännetty suomeksi. Lady Gagan kirjoittamaksi esitetty teksti sisälsi mietteitä muun muassa kiusaamisesta. Hänestä julkaistiin myös henkilöhaastattelu, ja hänen ihailijansa saivat puhua suvaitsevaisuuden puolesta. Stylisti arvioi laulajan tyyliä.

Teemakokonaisuus kertoi laajaa kiinnostusta herättäneestä henkilöstä ja ilmiöstä. Uuden levyn kirjoitettiin olevan kannanotto laulajan tärkeinä pitämiin aiheisiin.

Saman kuva-aineiston julkaiseminen laajasti sekä jutuissa ja kannessa että levyilmoituksessa oli omiaan hämärtämään lukijan käsitystä siitä, mikä on toimituksellista aineistoa ja mikä mainontaa. Rajanvetoa vaikeutti myös se, että levyn myynti-ilmoitus julkaistiin heti Lady Gaga -juttujen perässä. Tästä syntyi vaikutelma, että jutut ja ilmoitus olivat kytköksissä toisiinsa. Journalismin uskottavuuden takia ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selkeänä.

Ilmaisen, promootiokäyttöön tarkoitetun kuvallisen aineiston tarjonta lisääntyy jatkuvasti. Toimituksissa on syytä harkita tarkoin, miten pr-aineistoa käytetään. Mainonnallinen ilme ei saa hallita journalistista kokonaisuutta.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Metro on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Ollijuhani Auvinen, Jani Halme, Ulla Ahlmén-Laiho, Timo Huovinen, Anna-Liisa Hämäläinen, Juha Keskinen, Tuomo Lappalainen, Salla Nazarenko, Riitta Ollila ja Inkeri Pasanen.