4480/SL/11

Langettava

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Uusi laihdutusmenetelmä esiteltiin jutussa myönteiseen ja kritiikittömään sävyyn vailla vaihtoehtoja.

Kantelu 13.1.2011

Kantelijan mukaan Uudessa Raumassa 12.1.2011 julkaistu juttu ”Uusi dieetti polttaa rasvaa ja säästää lihaksia” täyttää monet mainoksen tunnusmerkit, eikä vaihtoehtoisia tuotteita tai kritiikkiä artikkelissa mainittua tuotetta kohtaan esitetä. Juttu rikkoo Journalistin ohjetta numero 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

Uuden Rauman vastaus 28.1.2011

Päätoimittaja Janne Rantasen mukaan on totta, ettei kantelun aiheena olevassa jutussa ”Uusi dieetti polttaa rasvaa ja säästää lihaksia” esitetä kritiikkiä. Mutta sama pätee moniin vastaaviin pikkujuttuihin, joissa kerrotaan tulevista teatterin ensi-illoista, paikallisen kirjoittajan esikoisromaanista tai käynnistyvästä vertaistukipiiristä. Valmistajan mukaan kyseessä on kuitenkin ensimmäinen kotimainen ateriankorvikedieetti.

Vaihtoehtoja sen sijaan on esitelty. Tammikuun lehdissä on ollut juttuja esimerkiksi uudesta kuntosalista, uudenlaisista konseptijumpista, kävelyn hyödyistä, zumbasta, naisvoimistelusta, vesijumpasta, laihduttamisesta ja ruokavalioista. Lukijapalautteen perusteella tällaisia aiheita kaivataan aina – ja erityisesti tammikuussa, kun monet ”aloittavat uuden elämän”. Juttu syntyi normaalin journalistisen prosessin tuloksena. Ei siitä varmaankaan lehden parasta juttua tullut. Se ei kuitenkaan jutusta mainosta tee.

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 16).

Uuden Rauman juttu kertoo paikallisessa kuntokeskuksessa aloittavasta laihdutusryhmästä. Se käyttää uutta painonpudotusohjelmaa, joka muista ketoosidieeteistä poiketen polttaa rasvaa ja säästää lihaksia. Jutun mukaan se on ensimmäinen suomalainen ateriankorvikkeisiin perustuva dieetti, joka pudottaa painoa jopa 4–9 kiloa kahdessa viikossa.

JSN ymmärtää, että kaupallisten tuotteiden sekä palvelujen esittelystä ja testauksesta on tullut osa länsimaista ja suomalaista palvelujournalismia. Monet lukijat, katselijat ja kuuntelijat pitävät tällaisia sisältöjä tärkeänä ja kiinnostavana informaationa. Toisaalta jos markkinoinnin ja journalismin raja hämärtyy, se heikentää koko tiedonvälityksen uskottavuutta. Tämä raja on viestinnän ja yhteiskunnan murrosvaiheissakin pidettävä selkeänä. Yleisöllä on oikeus odottaa, että markkinointi erotetaan selvästi journalistisesta sisällöstä.

Uuden Rauman juttu esittelee yhden kuntokeskuksen ja yhden laihdutusmenetelmän, jonka väitetään pudottavan painoa huomattavasti. Jutussa yrittäjä saa esitellä tuotettaan vapaasti. Lehti on välittänyt yrittäjän väitteet lukijoille kyseenalaistamatta niitä millään tavoin tai pyytämättä esimerkiksi asiantuntijan arviota poikkeuksellisen tehokkaaksi väitetystä painonpudotusmenetelmästä ja sen terveysvaikutuksista. Myöskään vaihtoehtoja ei tuoda esiin. Jutusta ei myöskään käy ilmi, että kyse olisi esimerkiksi juttusarjasta, jolloin monipuolisuus ja kritiikki voisivat toteutua pidemmällä aikavälillä.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Uusi Rauma on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa sille huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Ulla Ahlmén-Laiho, Ollijuhani Auvinen, Timo Huovinen, Veikko Valtonen, Seija Lappalainen, Salla Nazarenko, Riitta Ollila, Inkeri Pasanen, Riitta Pollari ja Titta Sinisalo.