4405/AL/10

Langettava

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa ja journalistista päätösvaltaa koskevassa asiassa. Lehti esitteli jutussaan yhden valmistajan tuotteita kritiikittömän myönteisesti ja vailla vaihtoehtoja. Lisäksi lehden viittaus tilausyhteistyöhön on omiaan asettamaan itsenäisen, journalistisen päätösvallan kyseenalaiseksi yleisön silmissä.

Kantelu 14.10.2010

Kantelu kohdistuu Kauneus & Terveys -lehdessä 12/2010 olleeseen ”Ihana yllätys” -sarjan juttuun “Oppitunti unesta” ja takakannen mainokseen. Jutussa on kaksi sivua, joista ensimmäisellä esitellään lyhyesti Ihana yllätys -sarjaan osallistuvat tavalliset kansalaiset. Heille lehti on järjestänyt hemmotteluillan. Toinen sivu on kantelijan mielestä kuin Tempur -tyynyn mainos. Siinä esitellään kohta kohdalta Tempur -liikkeen järjestämän illan ohjelma ja kerrotaan kuinka myyntipäälliköt esittelevät tuotteita ja yrityksen omat fysioterapeutit antavat hierontaa yrityksen kehittämällä uudella hierontalaitteella. Kuviin on päässyt jopa Tempurin johtaja kitaran kanssa. Unesta tai naisten mielipiteistä ja kokemuksista ei juuri mainita mitään. Kantelijan mielestä edes kriittinen “oliko tästä mitään apua uniongelmiisi?” -tyyppinen juttu olisi tuonut hieman erilaista näkökulmaa kokonaisuuteen.

Saman lehden takakannesta löytyy lisäksi Tempurin koko sivun kokoinen maksettu mainos. Kantelija kirjoittaa, että lehdestä tuntui muutoinkin olevan vaikea erottaa mikä on mainos ja mikä on oikeaa toimituksellista sisältöä. Hintaa lehdellä kuitenkin on 7,20 euroa eli kyse ei ole ilmaisjakelulehdestä.

Kauneuden & Terveyden vastaus 5.11.2010

Päätoimittaja Titta Kiuru vastaa seuraavasti:
”Juttusarjan, jonka viimeinen osa kyseinen juttu oli, journalistisena lähtökohtana oli tarjota lukijoille mukava hemmotteluhetki ja kertoa siitä lehdessä. Lukijat saivat ilmoittaa hemmotteluiltoihin työ- tai ystäväporukkansa ja ilahduttaa näin lähipiiriään. Illat toteutimme yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa. Yhteistyökumppanien valintaan ei vaikuttanut se, oliko kyseessä A-lehtien ilmoittaja-asiakas vai ei. Jotkut olivat ilmoittajiamme, toiset eivät.”

”Muut hemmotteluhetkien yhteistyökumppaneistamme olivat kauneustoimijoita, K&T 12 oli terveyden erikoisnumero, ja siksi teemaksi tuli terveyteen liittyvä aihe eli hyvä uni. Yhteistyökumppani valittiin sillä perusteella. Lukijoille olisi pitänyt selkeämmin kertoa, että kyse on yhteistyöstä.”

”Ilmoittajat eivät koskaan määrää lehden journalistista sisältöä. Ihana yllätys -jutun ja takakannen ilmoituksen välillä ei ole kytkentää. Tempur on A-lehtien vakioilmoittaja-asiakkaita, jonka ilmoituksia on tänäkin vuonna ollut useissa numeroissamme.”

Ratkaisu

Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille (JO 2). Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 19).

Kauneus & Terveys -lehden jutussa kerrotaan ystäväporukasta, joka vietti rentouttavan illan ja tutustui hyvän unen saloihin Tikkurilan ostoskeskuksessa sijaitsevassa Tempur -liikkeessä. Jutussa haastateltiin ystäväporukan lisäksi yrityksen johtajaa ja kahta myyntipäällikköä. Jutussa kerrottiin tyynyn ja patjan vaikutuksesta hyvään uneen sekä siitä kuinka Pallukka-hierontalaite auttaa niska- ja hartiaseudun kipuihin. Tyynyt, patjat ja hieromalaite ovat Tempurin valikoimista. Lehdessä julkaistu Tempur-ilmoitus ei ollut jutun yhteydessä.

Omilla nettisivuillaan Tempur tarjoaa tyynyn tai peiton ostajalle puolen vuoden lehtitilauksen kaupan päälle. Valikoimissa on A-lehdistä mm. Kauneus & Terveys.

Markkinoinnin ja journalismin rajan hämärtyminen heikentää koko tiedonvälityksen uskottavuutta. Julkisen sanan neuvosto korostaa, että tämä raja on pidettävä kaikissa oloissa selkeänä. Kun tiedotusvälineissä käsitellään aiheita, joihin liittyy kaupallinen intressi, jutulta edellytetään avoimuutta, kriittisyyttä ja monipuolisuutta. Kauneus & Terveys toi jutussaan esille yhden ja saman markkinoijan tuotteita kritiikittömästi ja erittäin myönteisesti esittelemättä esimerkiksi vaihtoehtoisia keinoja, jotka myös vaikuttavat hyvään uneen.

Journalisti on vastuussa ennen kaikkea yleisölle, jolla on oikeus odottaa, että markkinointi erotetaan selvästi journalistisesta sisällöstä. Tempurin mainos samassa lehdessä oli selkeästi erillään jutusta. Sen sijaan päätoimittajan maininta Tempurista yhteistyökumppanina ja Tempurin tarjous kaupan päälle annettavasta puolen vuoden lehtitilauksesta panevat lukijan miettimään, onko toimitus pitänyt päätösvallan omissa käsissään. Journalistin ohjeissa edellytetään, että tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Kauneus & Terveys on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Merja Ahtiainen, Sari Autio, Jussi Eronen, Anssi Halmesvirta, Juha Kulmanen, Tuomo Lappalainen, Janne Laukkanen, Inkeri Pasanen ja Susanna Reinboth.