3949/4/08

Vapauttava

Tv-kanava kertoi nettisivuillaan vinyyliaidoista. Jutusta oli linkki yhden maahantuojan nettisivuille. Linkkiä ei voinut pitää tekstimainoksena, koska jutun julkaisuaikaan kyse oli ainoasta helposti löydettävissä olevasta tietolähteestä.

Kantelu 27.6.2008

Kantelun mukaan nettisivuilla julkaistu uutinen, joka on linkitetty valmistajan nettisivuille, on mainos.

Nelosen vastaus 7.7.2008

Päätoimittaja Eero Hyvönen vastaa, että kyseessä ei ole mainos. Linkin takana oleva yhtiö ei ole maksanut Neloselle eikä tekstin tehneelle avustajalle yhtään mitään. Tekstillä tai linkillä ei ole välillistäkään yhteyttä mainontaan, sillä yhtiö ei ole Nelosen asiakas. Yhtiöillä ja avustajalla ei ole ollut toisiinsa mitään yhteyksiä. Aitayhtiö ei ole lähettänyt aiheesta edes lehdistötiedotetta, eikä yhtiön edustaja tunnistanut Lehtikuvan ottamasta, nettisivuilla julkaistusta valokuvasta aitaa yhtiön tuotteeksi.

Jutun tehnyt avustaja ei päätoimittaja Hyvösen mukaan ollut löytänyt linkkiin useampia suomalaisia yhtiöitä. Asiaa 3.7.2008 kokeiltaessa lopputulos oli samankaltainen. Erikoisalansa suosituin sivusto Rakentaja.fi tarjosi ainoastaan jutussa mainitun yhtiön, eikä sivuston keskustelupalstoillakaan löytynyt muita. Googlen ja Windowsin Live Search tuottivat saman tuloksen. Yahoosta löytyi lopulta yhtiö, joka myy kilpailevia vinyyliaitoja, mutta sen sivuilla oli vain tuotekohtaisia tietoja – ei yleisempää informaatiota vinyyliaidoista, kuten toisen yhtiön sivuilla.

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 19).

Uutisessa kerrotaan valkoisesta vinyylistä vaihtoehtoisena materiaalina piharakenteisiin. Teksti kertoo vinyylin hyvistä puolista. Uutisen kuvituksena on Lehtikuvan välittämä valokuva. Uutisen lopussa on linkki, joka vie vinyyliaitojen maahantuojan nettisivuille. Uutisessa ei mainita valmistajia tai maahantuojia.

Tiedonvälityksen luotettavuuden ja uskottavuuden vuoksi mainonnan ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Julkisen sanan neuvoston mielestä Nelosen uutinen sisältää uutta tietoa, jolla saattaa olla merkitystä pihojen kunnostajille ja rakentajille. Uutiselle on sen vuoksi journalistinen peruste. Uutisen yhteydessä oleva linkki vie ainoastaan yhden maahantuojan nettisivuille. Koska neuvoston käytössä olleiden tietojen mukaan sivut olivat uutisen tekoaikaan ainoa helposti löydettävissä ollut tietolähde, linkkiä ei voi pitää tekstimainoksena.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Nelonen ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.