3630/MTV/06

Vapauttava

Uutisohjelmassa kerrottiin saman yhtiön maksullisesta www-palvelusta, joka alkaisi verkossa seuraavana päivänä. Kanavalla peruste uutisvälähdyksensä tekemiseen. Juttua ei voi pitää myöskään mainosmaisena. Katsojalle ei jäänyt epäselväksi, että MTV3 on yhtiönä sekä Viihdeuutisten että www-palvelun taustalla.
Vapauttava.

MTV3:n Viihdeuutisissa kerrottiin 18.4.2006 yhtiön uudesta www-palvelusta Keventäjät, joka liittyy painonhallintaan.

Kantelu 20.4.2006

Kantelun mukaan MTV3:n Viihdeuutisissa kerrottiin saman kanavan uudesta www.keventajat.fi-palvelusta täysin kritiikittömästi ja mainostamistarkoituksessa. Nettisivut ja muut siellä palvelujaan tarjoavat esiteltiin yksityiskohtaisesti. Vastaavia muita nettisivuja ei tuotu esiin esimerkiksi palveluja vertailemalla. Kantelijan mielestä kyse olikin oman kanavan uuden ohjelman mainonnasta.

MTV3:n vastaus 28.9.2006

Päätoimittaja Merja Ylä-Anttilan mukaan Viihdeuutiset kattaa aihealueiltaan sekä uutisoinnin viihteestä että uusimpien trendien, tuotteiden ja ilmiöiden esittelyn. Ilmiöitä ja trendejä Viihdeuutiset esittelee niiden uutuusarvon ja kiinnostavuuden pohjalta noudattaen normaaleja journalistisia kriteerejä.

Palvelun esittelemiseen ei liittynyt kantelijan mainitsemaa tarkoituksellista mainostamiskytkentää MTV3:een, vaan juttu oli esimerkki netin kasvavista uusista palvelumuodoista. Samalla logiikalla ja samoin journalistisin kriteerein Viihdeuutisissa ja muussa mediassa esitellään artisteja ja heidän uutuuslevyjään, elokuvia tai vaikkapa tv-kanavien uutuusohjelmia.

Viihdeuutisten luonteeseen ei pääsääntöisesti kuulu kritiikki, vaan ohjelma pyrkii olemaan mahdollisimman informatiivinen ja antaa näin katsojan tehdä omat arvotuksensa. Johtuen tuotantoaikataulusta Viihdeuutisissa suoritetaan tuotevertailuja harvoin samassa jutussa. Samankaltaiset tuotteet ja palvelut pyritään tuomaan esille sitten omissa jutuissaan. Vastaavista muista palveluista ei ohjelmantekijöillä ollut uutisväläystä tehdessä tietoa.

Ratkaisu

Käsitellessään omalle tiedotusvälineelle, konsernille tai sen omistajille merkittäviä asioita journalistin on hyvä tehdä asiayhteys lukijalle, kuulijalle ja katsojalle selväksi (JO6). Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 19).

Hyvä journalistinen tapa vaatii, että katsoja erottaa mainoksen toimituksellisesta aineistosta.
MTV3:n Viihdeuutisissa kerrottiin saman yhtiön maksullisesta www.keventäjät.fi -palvelusta, joka alkaisi verkossa seuraavana päivänä. Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Viihdeuutisilla oli peruste uutisvälähdyksensä tekemiseen. Juttua ei voi pitää myöskään mainosmaisena. Katsojalle ei jäänyt epäselväksi, että MTV3 on yhtiönä sekä Viihdeuutisten että www-palvelun taustalla.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että MTV3 ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.