2103/IL/94

Langettava

Ilmaisjakelulehden allergiavalmisteesta kertonut juttu oli laadittu otsikkoa myöten mainosmaiseen tyyliin. Tuotenimi toistui tekstissä useita kertoja, myös tekstikappaleiden alussa, mikä vahvisti mainosmaista vaikutelmaa. Juttua pidettiin tekstimainontana ja lehdelle annettiin huomautus hyvän journalistisen tavan rikkomisesta.

KANTELU

Kantelija kiinnittää huomiota Kaupunkilehti Seiskan 10.7.1994 julkaisemaan juttuun ”Turvallinen antihistamiini ilman reseptiä apteekista”. Kantelija pitää Zyrtec-tuotenimen toistamista arveluttavana. Jos taas kyseessä on tuotteen mainos, silloin siinä pitäisi olla ”ilmoitus”-merkintä.

LEHDEN VASTAUS

Kaupunkilehti Seiskan päätoimittaja Jyrki Lindberg toteaa, että Zyrtecistä kertonut juttu ei ollut ilmoitus. Tuotenimi toistui jutussa ehkä turhan monta kertaa, mutta se ei tehnyt jutusta tekstimainontaa. Jutussa kerrottiin kansanterveydellisesti merkittävästä sairaudesta, siitepölyallergiasta. Jos tätä sairautta pystytään lievittämään uudella, ilman reseptiä saatavalla lääkkeellä, on asiasta syytä informoida lukijoita.Päätoimittaja toteaa vielä, että rajanveto tekstimainontaan on kuin veteen piirretty viiva. Lukijat ratkaisevat tiedotusvälineen uskottavuuden. Tekstimainontaa koskevat määräykset ovat sikälikin kyseenalaisia, että niitä ei pystytä valvomaan.

RATKAISU

Neuvosto tähdentää, että piilomainonta pitää kaikissa muodoissaan torjua. Kaupunkilehti Seiskassa ollut, Zyrtec-valmisteesta kertonut juttu oli laadittu mainosmaiseen tyyliin. Tästä kertoi jo otsikointi ”Tehokas apu siitepölyallergiaan: Turvallinen antihistamiini ilman reseptiä apteekista”. Tuotenimi toistui tekstissä useita kertoja, myös tekstikappaleiden alussa, mikä vahvisti mainosmaista vaikutelmaa. Neuvoston mielestä tekstin pääasiallisena tarkoituksena oli siinä mainitun tuotteen myynnin edistäminen ja juttu oli luonteeltaan tekstimainontaa. Neuvosto antaa Kaupunkilehti Seiskalle huomautuksen hyvän journalistisen tavan rikkomisesta.