Kolme langettavaa virheen korjauksesta

Kolme langettavaa virheen korjauksesta

JSN:n vuoden ensimmäiset langettavat päätökset tulivat virheen korjauksen puutteista. Yleisradio korjasi virheen sekavasti verkossa, mutta ei lainkaan radiossa. Hufvudstadsbladetin korjaus printissä oli epätäsmällinen. Verkossa se julkaistiin samalla tavalla epätäsmällisenä lopulta vasta noin kolme kuukautta virheellisen uutisen jälkeen. Helsingin Sanomat ei pyynnöstä huolimatta suostunut korjaamaan pääkirjoituksen olennaista asiavirhettä lainkaan. Myös konserniyhteys olisi ollut hyvä mainita.

Neuvosto käsitteli järjestäytymiskokouksessaan kuusi kantelua, joista kolme päätyi langettavaan ja kolme vapauttavaan ratkaisun. Vapauttavat tulivat Yle Österbottenille, Seiskalle ja Lääkärilehdelle. JSN katsoi, että Seiska ei käyttänyt ohjeiden vastaisesti Ilta-Sanomien juttua kirjoittaessaan Kimi Räikkösen syntymättömän lapsen sukupuolesta. Yle Österbotten leimasi kantelijayrityksen erittäin kielteisesti otsikossaan, mutta tarjosi kuitenkin yritykselle mahdollisuuden kommentoida uutistaan jälkeen päin. Lääkärilehden uutisessa mainitut henkilöt eivät olleet tunnistettavissa jutun perusteella. Heille ei tämän vuoksi syntynyt vastineoikeutta eli oikeutta omaan kannanottoon.

Kirjoittaja