3626/YLE/06

Vapauttava

Altia Oy:n pääjohtaja vastasi television ajankohtaisohjelmassa Koskenkorvaa käsitteleviin kysymyksiin. Tämä ei neuvoston mielestä ollut piilomainonnaksi laskettavaa tuotesijoittelua, koska yhtiön päätuotteen mainitseminen ei ollut mainosmaista ja kritiikitöntä, vaan olennaista ohjelman kannalta. Vapauttava.

Yleisradion A+ -ohjelmassa haastateltiin Altia Oy:n pääjohtajaa Leena Saarista. Haastattelussa käsiteltiin muun ohella Koskenkorvan viinan valmistuksen pysymistä Suomessa.

Kantelu 10.4.2006

Kantelijan mukaan ohjelmassa kehua retosteltiin ja hymisteltiin Koskenkorva -nimistä viinamerkkiä. Julkisen rahoituksen kanavan tulisi olla kriittinen ja objektiivinen kaupallisten tuotteiden julkisuuskuvan edesauttamisessa. Koskenkorva ei tarvitse Ylen product placement -toimintaa.

Yleisradion vastaus 9.5.2006

Ohjelmajohtaja Ari Järvinen vastaa, että Koskenkorva mainittiin yli 20 minuutin ohjelmassa kaksi kertaa: ensimmäisen kerran pääjohtajan omassa vastauksessa kysymykseen pyrkimyksistä Puolan markkinoille ja toisen kerran vastauksissa kysymyksiin viljaviinan teollisen valmistuksen jatkumisesta ja sen mielekkyydestä Suomessa yleensä.

Kantelun vihjailevaa väitettä product placementista voi pitää sekä hävyttömänä että lapsellisenakin. Se on ehdottomasti virheellinen.

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 19).

A+ -ohjelmassa haastateltiin Altian pääjohtajaa Leena Saarista. Hän vastasi suorassa lähetyksessä

kysymyksiin, jotka koskivat entisen valtion monopoliyhtiön teollisen osan tulevaisuuden suunnitelmia. Ohjelmassa sivuttiin myös Koskenkorvan pysymistä suomalaisena, koska haastateltava oli edellisessä työpaikassaan ruotsalaistanut Turun sinapin. Nimi mainittiin myös Puolanvalloitussuunnitelmien yhteydessä.

Koskenkorva on Altia Oy:n tärkein tuotemerkki. Julkisen sanan neuvosto katsoo, että pääjohtajan haastattelussa on luontevaa mainita yhtiön tuote myös nimeltä, jos se ei ole kritiikitöntä ja mainosmaista. Lisäksi toimittajan viittaus pääjohtajan ruotsalaistamaan Turun sinappiin toi ohjelman sisältöön olennaisen lisän. Tuotesijoittelussa tuote uitetaan korvausta vastaan osaksi ohjelman sisältöä, eikä tässä neuvoston mielestä ollut kyse siitä.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Yleisradio/TV1 ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.