
  

Julkisen sanan neuvosto  vuosijulkaisu 2006



Sisältö 
 

JSN 2006     4

Päätöstiivistelmät     10

Lausumat      29

Tilasto 1969–2006      30

Päätökset vuodesta 1995 alkaen on luettavissa 
JSN:n kotisivuilla osoitteessa www.jsn.fi

Toimitus: Pirkko Vuortama, Ilkka Vänttinen, Ulkoasu: Innocorp Oy, Painopaikka: Erweko Oy 2007



JSN 2006



4

  Kantelumäärä lähes ennallaan

Julkisen sanan neuvosto kokoontui kertomusvuoden aikana 11 kertaa ja puheenjohtajisto 12 kertaa. Kokouk-
set on pidetty yhtä lukuun ottamatta neuvoston toimistossa Helsingin Kruununhaassa Mariankatu 26 B 10. 
Elokuussa neuvosto vieraili Suomen Punaisen Ristin Keskustoimistossa viestintäjohtaja Hannu-Pekka Laihon 
kutsumana. Pääsihteeri Kristiina Kumpula ja Hannu-Pekka Laiho kertoivat SPR:n toiminnasta ja alustivat kes-
kustelua uhrin asemasta. Tämän jälkeen pidettiin neuvoston kokous.

Vuoden aikana JSN:lle tehtiin 130 kantelua, lausuntoa pyydettiin kahdeksassa asiassa ja päätöksen 
purkuhakemuksia tehtiin kaksi. Saapuneiden asioiden määrä 140 oli hiukan suurempi kuin edellisenä 
vuonna (137). 

Kanteluista kohdistui sanoma- ja paikallislehtiin 95, aikakauslehtiin 15, ilmais- ja kaupunkilehtiin 13 ja 
sähköiseen viestintään 19. Lisäksi neuvostolta pyydettiin kannanottoa 8 muussa asiassa. Edellä olevat luvut 
poikkeavat jonkin verran kantelumääristä kertovista. Tämä johtuu siitä, että kantelija on pyytänyt neuvos-
ton ratkaisua useamman tiedotusvälineen menettelystä samassa asiassa ja tällöin on ollut tarkoituksenmu-
kaisempaa kirjata käsittelypyyntö yhdeksi kantelunumeroksi.

Sähköisessä viestinnässä Yleisradion ohjelmista kanneltiin 11 kertaa. Vain yhdessä kantelussa oli kysy-
mys radio-ohjelmasta 10 muun kohdistuessa televisio-ohjelmiin. MTV3:n osalle tuli 5 kantelua ja Neloselle 
yksi. Paikallisradioista kanneltiin kerran.

Asioita käsiteltiin loppuun 157 (110 vuonna 2005). Luvussa ovat mukana edelliseltä vuodelta ratkaise-
matta jääneet 18 asiaa. Kertomusvuoden päättyessä 15 asiaa siirtyi seuraavalle vuodelle. Varsinaisia pää-
töksiä annettiin 81. Huomautuksia hyvän journalistisen tavan rikkomisesta tuli 17 ja loput 64 päätöstä 
olivat vapauttavia. Sanomalehdet saivat 6 langettavaa päätöstä ja aikakauslehdet yhden. Kaupunkilehdil-
le annettiin 5 huomautusta hyvän journalistisen tavan rikkomisesta. Sähköiset viestimet saivat niinikään 
5 langettavaa päätöstä.

Annetuista päätöksistä huomautuksia oli 21 prosenttia. Vuonna 2005 huomautusprosentti oli 12 ja sitä 
edeltävänä vuonna 25.

  JSN 2006    



5

Kertomusvuoden aikana jätettiin tutkimatta 70 asiaa. Näistäkin lähetettiin aloitteentekijälle ns. perustel-
tu vastaus, jossa kerrotaan, miksi asiaa ei otettu käsiteltäväksi. Osa kanteluista karsittiin vanhentuneina, 
sillä neuvosto ei ilman erityistä syytä tutki asiaa, jonka julkaisemisesta on kulunut enemmän kuin kolme 
kuukautta. Jos kantelija selvästi hakee neuvoston päätöstä samassa asiassa nostettavaa rikos- tai vahingon-
korvausoikeuden- käyntiä varten, neuvosto ei käsittele asiaa tai lopettaa sen käsittelyn. JSN voi harkintansa 
mukaan jättää muunkin asian käsittelemättä.

Kanteluasian uudelleenkäsittelyä pyydettiin kerran. Puheenjohtajisto katsoi, ettei asiassa ollut tullut 
esiin sellaista tietoa, joka olisi osoittanut neuvoston päätöksen perustuneen virheelliseen tietoon tai vää-
rinkäsitykseen. Päätöksen purkamista pyydettiin kahdessa tapauksessa. Pyynnöt eivät johtaneet tuloksiin. 

Julkisen sanan neuvosto antoi kaksi lausuntoa Liikenne- ja viestintäministeriölle. Ensimmäinen koski EU-
komission ehdotusta Televisio ilman rajoja – direktiivin muuttamisesta (3586/L/06). Neuvosto puuttui tuo-
tesijoitteluun ja korosti sitä, että toimituksellisen aineiston ja mainoksen raja täytyy pitää selvänä. Tuotesi-
joittelu ei myöskään saa vaarantaa journalistisen päätösvallan pysymistä toimituksissa. Toisessa lausunnossa 
oli kysymys urheilutapahtumien uutisointioikeudesta. Neuvosto korosti avoimuuden ja esteettömyyden 
merkitystä (3700/L/06).

  Päätöksistä äänestettiin entistä useammin

Edellisten vuosien tapaan päätöksistä noin puolet liittyi yksilön tai yksityiselämän suojaan. Oikeita tietoja, vir-
heiden korjaamista, samanaikaista kuulemista ja omaa kannanottoa koski runsas kolmannes päätöksistä. Piilo-
mainonnasta annettiin puolisen tusinaa päätöstä.  Loput päätökset jakautuivat tasaisesti eri aiheiden kesken. 

Eniten huomautuksia annettiin yksilön suojan loukkaamisesta, kaikkiaan yhdeksän kappaletta. Tapauk-
set liittyivät syrjintään, loukkaavaan kirjoitteluun, nimen suojaan ja samanaikaiseen kuulemiseen. Oikeita 
tietoja, oikaisua, toisen työn käyttämistä ja piilomainontaa koskevista asioista neuvosto antoi kahdeksan 
langettavaa päätöstä. 

Päätösten sisällöstä neuvosto äänesti yhdeksän kertaa (3578B/SL/06, 3582/AL/06, 3594/SL/06. 3599B/
YLE/06, 3616DE/KL/06, 3619/PR/06, 3642/SL/06, 3649/KL/06 ja 3678/SL/06). Keskimääräinen käsittelyai-
ka kantelun saapumisesta vastauksen lähettämiseen oli 83 vuorokautta. Langettavat päätökset on vuoden 
aikana asianmukaisesti julkaistu ja neuvosto on asioiden käsittelyä varten saanut tiedotusvälineiltä pyytä-
mänsä vastineet ja muut selvitykset.



6

  Lausuma riippumattomuudesta

Neuvosto antoi tammikuussa 2006 omasta aloitteestaan periaatelausuman median riippumattomuudesta. 
Lausuman tarkoitus oli korostaa median riippumattomuuden tärkeyttä lukijoiden luottamuksen säilyttämi-
seksi. JSN suositteli ilmaisillle matkoille osallistuville erityistä harkintaa ja matkakulujen maksamista itse. Kan-
nanoton taustalla oli ruotsalaisen vaateketjun kustantama toimittajamatka New Yorkiin huhtikuussa 2005.

JSN:n mukaan journalisti on vastuussa ensi sijassa lukijoille, katsojille ja kuuntelijoille. Heidän tulee voi-
da luottaa siihen, että tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut tehdään toimituksissa journalistisin pe-
rustein eikä tätä päätösvaltaa luovuteta muualle. Yleisön luottamuksen säilyttääkseen median on toimittava 
mahdollisimman riippumattomana ympäristöstään. Tämä periaate koskee yksittäisiä journalisteja, toimit-
tajaryhmiä ja koko toimitusta. Rahalla ei saa ratkaista toimituksellista sisältöä.  Toimituksen ulkopuolinen 
aloitteen tekijä voi pahimmassa tapauksessa aiheen lisäksi valita näkökulman, toteutustavan ja tekijänkin. 
Journalistisen päätösvallan luovuttamista toimituksen ulkopuolisille ei voi perustella.

JSN nosti lausumassaan esiin erityisesti ilmaismatkat, joille osallistumista toimitusten on punnittava eri-
tyisen tarkasti. Neuvosto suosittelee, että osallistuessaan matkoille toimitus maksaa kulut itse. Näin matka 
vertautuu toimituksen budjetissa muihin, journalistisesti harkittuihin matkoihin. Myös lahjojen ja kestityk-
sen vastaan ottamista täytyy huolellisesti harkita. 

Journalistin ohjeiden yleisten periaatteiden lisäksi JSN korostaa toimitusten omien ohjeiden merkitystä 
puolustettaessa journalistista riippumattomuutta.  Ohjeiden tekeminen tai jo olemassa olevien ohjeiden 
uudistaminen tuo esiin ne arkipäivän ongelmat, joihin journalistista työtä tehtäessä joudutaan. Ohjeilla voi 
linjata niin yksittäisen journalistin kuin koko toimituksenkin toimintaa (3547/L/05).

  Säilyykö journalismi?

Julkisen sanan neuvoston perinteinen etiikkaseminaari pidettiin maaliskuussa. Sen teemana oli tiedon-
välitys ja julkinen kritiikki markkinoinnin puristuksessa. Tarkoituksena oli pohjustaa eettistä keskustelua 
kaupallisen markkinoinnin ja journalismin välisestä suhteesta joukkoviestimissä. Asiasta oli tuotu esiin run-
saasti erilaisia, jopa vastakkaisia käsityksiä. Alustajina seminaarissa olivat JSN:n puheenjohtaja Kalevi Kivis-
tö, ohjelmajohtaja Jorma Sairanen, päätoimittaja Jari Lindholm, päätoimittaja Heikki Hakala ja professori 
Juha Sihvola.



7

  Tiedottaminen JSN:sta

Entiseen tapaan neuvoston edustajat ovat osallistuneet erilaisiin tilaisuuksiin, joissa on käsitelty hyvää jour-
nalistista tapaa ja Julkisen sanan neuvostoa. Valmisteleva sihteeri on luennoinut JSN:sta ja hyvästä journa-
listisesta tavasta yliopistoissa ja muissa oppilaitoksissa. Mainonnan eettinen neuvosto kutsui JSN:n jäsenet 
30.10. tapaamiseen, jossa keskusteltiin JSN:n ja MEN:n toiminnasta ja toimivallasta.

Ruotsin lehdistöneuvosto täytti 90 vuotta toukokuussa 2006. Puheenjohtaja Kalevi Kivistö ja valmistele-
va sihteeri Ilkka Vänttinen osallistuivat juhlaseminaariin Tukholmassa.

Niin yleisölle kuin journalisteillekin on annettu tietoa neuvoston toiminnasta ja jaettu sitä koskevaa 
aineistoa. Kävijämäärä neuvoston verkkosivuilla on lisääntynyt ja sähköinen kantelulomake on kasvattanut 
yhteydenottojen määrää JSN:n toimistoon. Puhelinneuvonta hyvästä journalistisesta tavasta ja neuvoston 
toimintaperiaatteista on jokapäiväistä.



8

  Neuvoston jäsenet

Puheenjohtaja  ministeri, valt.lis. Kalevi Kivistö

Varapuheenjohtajat   toimittaja Jari Lindholm

  uutispäällikkö Matti Rönkä

Jäsenet  oikeustoimittaja Harri Aalto (V)

  kunnanjohtaja Heikki Airaksinen (Y)

  professori Jaana Hallamaa (Y)

  toimittaja Riikka Lehtovaara (V)

  toimittaja Jaakko Lähteenmaa (V)

  kehittämisasiantuntija Eija Niinikoski (Y)

  päätoimittaja Ville Pohjonen (V)

  

Lyhenteet  V = joukkoviestintää edustava jäsen

  Y = yleisöä edustava jäsen

   

Yleisöä edustavat  äidinkielenopettaja Merja Ahtiainen

yleisvarajäsenet  sairaalateologi Hilkka Kakko-Helle

  yhteiskuntatieteiden tohtori Katja Komonen

  

Joukkoviestintää   päätoimittaja Arto Henriksson (Rönkä)

edustavien jäsenten  toiminnanjohtaja Henna Jartti (Aalto) 

varajäsenet  toimittaja Tarja Liuha (Lehtovaara)

  päätoimittaja Inkeri Pasanen (Pohjonen)

  ohjelmapäällikkö Axa Sorjanen (Lähteenmaa)

  päätoimittaja Maija Toppila (Lindholm)

Sihteerit  Pirkko Vuortama

  Ilkka Vänttinen 



9

  Talous ja kannatusyhdistys

Julkisen sanan neuvoston toiminta rahoitettiin jäsenyhteisöjen maksamin vuosimaksuin ja valtionavulla. 
Neuvoston toiminnan tukemiseen oli valtion vuoden 2006 tulo- ja menoarviossa 79 048 euroa. Avustus 
maksettiin oikeusministeriön talousarvion momentilta 25.01.51 kolmessa erässä. Jäsenyhteisöt maksoivat 
kertomusvuonna 96 090 euroa.

Kannatusyhdistyksen puheenjohtajana toimi johtaja Jorma Miettinen ja varapuheenjohtajana päätoimit-
taja Timo Vuortama. Tilintarkastajina olivat talouspäällikkö Marjut Mikkonen ja toimitusjohtaja Jukka Virta. 
Varatilintarkastajina olivat pääsihteeri Eila Hyppönen ja laskentapäällikkö Marjo Vänskä.

Vuoden aikana JSN:n perussopimuksen ja sääntöjen muutostarpeita selvittänyt työryhmä sai esityksensä 
valmiiksi. Kannatusyhdistys hyväksyi vuosikokouksessaan uudet säännöt, jotka tulivat voimaan vuoden 
2007 alusta. Kokous hyväksyi myös uudistetun perussopimuksen. Itsesääntelyn kannalta merkittävä muu-
tos oli se, että vastedes JSN:n kannatusyhdistys vahvistaa Journalistin ohjeet. Päätöksen tulee olla yksimie-
linen (3 § 2 mom).

Yhdistys hyväksyi tamperelaisen kaupunkilehti Torin hakemuksen liittyä JSN;n perussopimuksen alle-
kirjoittajaksi. Lehti ei vuoden 2006 aikana käyttänyt allekirjoitusmahdollisuuttaan. Vuosikokous linjasi, että 
vastaisuudessa paras tapa sitoutua sopimukseen ja itsesääntelyyn on liittyminen taustayhteisön jäseneksi. 
Yhteisöjen ulkopuolisilta allekirjoittajilta päätettiin periä 100 euron vuosimaksu 1.1.2007 alkaen. Päätös 
koskee myös sopimuksen aikaisempia allekirjoittajia, joita on seitsemän.

Yhdistyksen kokouksessa 30.11.2006 valittiin neuvoston sihteeriksi valtiotieteiden maisteri Nina Porra 
15.2.2007 alkaen. Hänen edeltäjänsä Pirkko Vuortama jäi eläkkeelle 1.3.2007 yli 20 vuoden työskentelyn 
jälkeen.

Kannatusyhdistyksen jäsenet, jäsenten edustajat ja varajäsenet olivat seuraavat:

Jäsenet   Aikakauslehtien Liitto
   Kaupunkilehtien Liitto
   Radio- ja televisiotoimittajien liitto
   Sanomalehtien Liitto
   Sanomalehtien Liitto/Paikallislehtien neuvottelukunta
   Suomen Journalistiliitto
   Suomen Televisioiden Liitto
   Suomen Radioiden Liitto
   Yleisradio Oy



10

  Päätöstiivistelmät 2006    

  Aamulehti

3578B/SL/06 oikeat tiedot
Sanomalehti vertaili uutisessaan kahta mielipidemittausta, joiden johtopäätökset saattoi perustellusti ky-
seenalaistaa. Lehti julkaisikin uutisen, jossa johtopäätöksiä kritisoitiin, ja asiantuntijamielipiteen, jossa gallup-
uutisen arvostelu jatkui. Neuvosto piti lehden menettelyä kokonaisuudessaan asianmukaisena. Vapauttava.

3633/SL/06 virheen korjaaminen, oma kannanotto
Lehti julkaisi hallinto-oikeuden päätöksestä uutisen, jonka vuoksi kantelija joutui kielteiseen julkisuuteen. 
Hänen nimeään ei kuitenkaan mainittu uutisessa. Tieto jutun epätarkkuuksista tuli toimitukselle yli viikkoa 
myöhemmin juristien kirjeessä, jossa viitattiin muun muassa vastineeseen. Lehdelle ei kuitenkaan pyynnös-
tä huolimatta toimitettu vastinetekstiä, jossa mahdolliset virheetkin olisivat tulleet korjatuiksi. Vapauttava.

  Aamuposti

3627/SL/06 piilomainonta
Lehti julkaisi asunnonmyyntisivuillaan kuvan ja tekstin kokonaisuuden, jossa esiteltiin myytävä talo yksi-
tyiskohtaisesti, kritiikittömästi ja mainosmaisesti siten, että sen saattoi erottaa toimitukselliseksi aineistoksi 
ainoastaan graafisen asunsa perusteella. Langettava.

  AlueSanomat

3616 DE/KL/06 yksityiselämän suoja
Kaksi lehteä kertoi käräjäoikeuden tuomiosta, jossa isä tuomittiin kahden lapsensa surmaamisesta. Juttujen 
yksityiskohdista ja kuvista suurin osa ei rikkonut yksityiselämän suojaa. Lasten etunimien ja iän julkaisemi-
sella ei ollut sellaista yhteiskunnallista merkitystä, joka olisi ohittanut yksityiselämän suojan. Langettava.



11

3690/KL/06 loukkaava kolumni
AlueSanomat julkaisi päätoimittajansa kirjoittaman kolumnin ”Pakoputkipojat kaappiin”. Teksti käsitteli 
homoseksuaalien esiintymistä julkisuudessa. Kolumnin lopussa kirjoittaja pohdiskeli mahdollisuutta käydä 
puolustussotaa heterojen ylivallan säilyttämiseksi. Langettava.

  Alueviesti

3662/KL/06 kansanryhmä, syrjintä
Kahdessa uutisessa kerrottiin epäilyistä, joiden mukaan etniseen vähemmistöön kuuluneet henkilöt olisi-
vat ryöstäneet miehen ja kioskin. Molemmissa uutisissa yleisöä pyydettiin antamaan tapahtumista vihjeitä 
poliisille. Neuvosto korosti, että etnisen alkuperän kertominen edellyttää aina tarkkaa harkintaa, mutta 
näissä tapauksissa taustaa ei tuotu esiin halventavalla tavalla tai asiaankuulumattomasti. Vapauttava.

  Etelä-Saimaa

3575B/SL/05 virheen korjaaminen
Entinen kunnanjohtaja kanteli kuudesta sanomalehdestä. Uutisessa oli hänen mielestään virhe, jota lehdet 
eivät suostuneet korjaamaan. Lehdet pysyivät uutisen välittäneen STT:n päätoimittajan kannassa, jonka mu-
kaan uutisen kokonaisuudesta selvisi asioiden oikea laita. Neuvoston mielestä uutisessa oli epätarkkuutta, 
mutta ei sellaista olennaista virhettä, joka olisi vaatinut ehdottomasti korjausta. Vapauttava äänin 6-2. Eriävä 
mielipide.

  Etelä-Suomen Sanomat

3572A/SL/05 yksityisyyden suoja
Lehti kertoi nimellä kaupunginvaltuutetun ja lautakunnan puheenjohtajan saamasta rattijuopumushaas-
teesta ja -tuomiosta. Neuvosto katsoi, että nimen julkaisu tuomitun asemaan nähden ei ollut kohtuutonta. 
Vapauttava.



12

  Helsingin Sanomat

3563/SL/05 oikeat tiedot
Sanomalehti julkaisi sunnuntaisivuillaan esseetyyppisen reportaasin salaliitoista. Erään tilaisuuden järjestä-
jät kantelivat jutusta. Heidän mielestään siinä oli siteerattu tilaisuuden järjestäjää väärin ja olivat sitä mieltä, 
että lehden olisi pitänyt julkaista heidän lähettämänsä kirje. Lehti kieltäytyi. Neuvoston mielestä toimittajan 
teksti oli monesta lähteestä koottua tulkintaa eikä suoraa siteerausta. Vapauttava.

3564/SL/05 tekstimainonta
Sanomalehti julkaisi kuvallisen jutun italialaisista polttomaalatuista avaimista. Neuvoston mielestä juttu oli 
tekstimainontaa, koska avaimia esiteltiin mainosmaisesti ja kritiikittömästi. Lisäksi jutussa mainittiin yhteys-
tietoineen vain yksi ostopaikka ja normaalihinta sekä erikoistarjoushinta joulun alla. Langettava äänin 8-1. 

3659/SL/06 oikeat tiedot, oma kannanotto
Lehti julkaisi uutisia ja kommentteja lääninhallituksen ratkaisusta hallintokanteluun ja siitä johtuvasta ope-
tushallituksen ohjeesta. Jutut käsittelivät asiaa yksilöimättömästi ja yleisellä tasolla. Alkuperäinen kantelu 
oli mukana vain viittauksenomaisesti.  Lehti julkaisi myös kantelijan oman kannanoton, missä tämä saattoi 
korjata mahdolliset epätarkkuudet. Vapauttava.

3673/SL/06 kolumni
Lehti julkaisi toimittajansa kirjoittaman kolumnin ”Jos minulla olisi myynnissä asuntomessutalo”. Siinä kä-
siteltiin kriittiseen sävyyn lehden itse järjestämää nettiäänestystä parhaasta asuntomessutalosta. Kantelija 
oli asuntomessutalon rakentaja. Vapauttava.

3575B/SL/05 virheen korjaaminen
Entinen kunnanjohtaja kanteli kuudesta sanomalehdestä. Uutisessa oli hänen mielestään virhe, jota lehdet ei-
vät suostuneet korjaamaan. Lehdet pysyivät uutisen välittäneen STT:n päätoimittajan kannassa, jonka mukaan 
uutisen kokonaisuudesta selvisi asioiden oikea laita. Neuvoston mielestä uutisessa oli epätarkkuutta, mutta ei 
sellaista olennaista virhettä, joka olisi vaatinut ehdottomasti korjausta. Vapauttava äänin 6-2. Eriävä mielipide.

3677/SL/06 loukkaava ilmaisu
Lehti julkaisi jutun ”Ihmeparantajan kaupunki”, jossa raportoitiin uskonnollisen liikkeen ja sen johtajan 
kotikaupungista. Juttu sisälsi muun muassa sitaatin kansanmiehen suusta kaupungin torilta: ”Perkele, sen 
verran tiedän, että se on hullu! Hullut ne rikastuu tuollaisilla tempuilla”. Sitaatti ei kohdistunut johtajaan 
henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, vaan hurmosliikkeen johtajakeskeisyyteen ilmiönä. Kokonaisuuden osa-
na sitaatti oli esimerkki niistä kriittisistä puheenvuoroista, joita paikkakunnalta myös löytyi. Vapauttava.



13

  Hollolan Sanomat

3559/KL/05 leimaava kirjoittelu
Kolumnisti käsittelee yhteiskunnan luokkaistumista ja nostaa esimerkiksi sukupuoliset vähemmistöt. Teks-
tin voi lukea niin, että kolumnisti rinnastaa pedofiilit ja sukupuoliset vähemmistöt toisiinsa. Tämä loukkaa 
vähemmistön ihmisarvoa. Langettava.

3610/KL/06 leimaava kirjoittelu
Toimittajan kirjoittama kolumni sisälsi kirosanoja, rivouksia ja luonnosta huolta kantavien sekä ruotsalais-
ten halventamista. Langettava.

  Hufvudstadsbladet

3625/SL/06 leimaava kirjoittelu
Lehti julkaisi uutisen, missä poliisin kerrottiin tutkivan kolmea surmaa homopiireissä. Neuvoston mielestä 
uutisessa homoseksuaalisuus yhdisti epäillyn uhreihin, joita poliisi epäili löytyvän mahdollisesti vielä lisää-
kin. Seksuaalista suuntautumista ei tuotu esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti. Vapauttava.

3641/SL/06 oma kannanotto
Lehti julkaisi henkilöhaastattelun puolueen puheenjohtajaksi pyrkivästä kantelijasta. Tämän mielestä toimit-
tajan luonnehdinnassa oli vääriä tietoja, jotka loukkasivat häntä. Lehti tarjosi asianomaiselle mahdollisuuden 
omaan kannanottoon, mutta tämä ei halunnut sitä käyttää. Lehti pahoitteli väärin ymmärrettyä osaa tekstistä 
muutama päivä myöhemmin julkaistessaan kantelijan tieten häntä puolustavan kirjoituksen. Vapauttava.

  Hymy ja toimittaja Anne Anttila

3628/AL/06 tiedonhankinta
Toimittaja esiintyi sosiaalitoimistoissa väärän henkilöllisyyden turvin eikä kertonut olevansa toimittaja. 
Hän halusi selvittää kuinka herkästi toimeentulotukea myönnetään. Tuet palautettiin ja asia selvitettiin 
jälkeenpäin kuntiin. Toimittaja voi käyttää poikkeuksellisia tiedonhankintakeinoja, jos tietoja ei muutoin 
yhteiskunnallisesti merkittävästä seikasta voi selvittää. Vapauttava.



14

  Hämeen Sanomat

3591/SL/06 samanaikainen kuuleminen, seurantavelvollisuus
Kantelu koski pitkän ja monivaiheisen oikeusprosessin aloitusistunnosta tehtyä uutista. Syyttäjä luopui 
yhdestä syytteestä, josta lehti oli aikaisemmin uutisissaan maininnut. Lehti ei tuoreimmassa uutisessaan 
kertonut, että syytteestä oli luovuttu. Neuvosto luotti lehden journalistiseen harkintaan, kun se oli jättänyt 
kertomatta prosessuaalisesti mielenkiintoisesta mutta vähämerkityksestä tapahtumasta ja luvannut jatkos-
sa palata asiaan. Vapauttava.

  Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset

3609/KL/06 mielipidekirjoitus
Kantelija antoi www-sivujen palautelomakkeella palautetta kolumnin kirjoittaneelle toimittajalle. Palaute-
kirjoitus käsitettiin vahingossa mielipidekirjoitukseksi ja julkaistiin. Sen nimettömyyttä vielä kummasteltiin 
toimittajan vastauksessa, joka julkaistiin kommenttina. Kirjoitus julkaistiin kuitenkin nimimerkillä, joten 
sen kirjoittaja jäi vain toimituksen tietoon. Vapauttava.

  Ilkka

3657/SL/06 virheen korjaus
Lehti teki oikeudenkäyntiuutisessa nimivirheen sekä tekstissä että kuvatekstissä. Asianosaisen pyynnöstä 
virheen tehnyt toimittaja korjasi uutistekstissä olleen virheen omalla kolumnipalstallaan. Sävy oli kuitenkin 
loukkaava. Seuraavana päivänä lehti julkaisi niin sanotun asiallisen oikaisun, joka ei kuitenkaan riittänyt 
korjaamaan kantelijalle aiheutettua vahinkoa. Langettava.

  Iltalehti

3550/SL/05 loukkaava kirjoittelu 
Lehden kolumnisti vertasi nimeltä mainittua lääkäriä ja kansanedustajaa natsitohtori Mengeleen. Kirjoittaja 
asetti kyseenalaiseksi myös lääkärin ammattitaidon esittämättä perusteita väitteilleen. Langettava.



15

3568 AB/SL/05 otsikkojuliste eli lööppi, tiedonvälityksen totuudenmukaisuus
Iltapäivälehti julkaisi uutisen tulipalosta, jossa äiti ja kaksi lasta menehtyivät. Lehti kertoi tapauksesta löö-
pissä ja etusivulla tekstillä ÄITI POLTTI LAPSET ja itsensä. Lehden uutinen piti paikkansa, ja otsikot vastasi-
vat juttujen sisältöä. Neuvosto kuitenkin painotti lööppien ja etusivun otsikoiden vaativan erityistä harkin-
taa, koska ne ovat kaikkien nähtävillä, lasten silmien korkeudella kioskien ulkopuolella, katujen varsilla ja 
kauppojen kassoilla. Vapauttava.

3569/SL/05 toisen työn käyttäminen
Lehti lainasi omille nettisivuilleen lähes suoraan kantelijan nettisivuilta kaksi juttua, tunnusti tekonsa ja lu-
pasi parantaa tapansa. Neuvoston mielestä lehti rikkoi journalistin ohjeiden kohtaa, missä kielletään toisen 
työn käyttäminen ilman lähteen mainintaa. Langettava.

3577/SL/06 onnettomuuden uhrin kohtelu, omaisten suoja
Lehti kertoi uutisessaan jäihin vajonneen auton kuljettajan viimeisistä hetkistä ja turhiksi jääneistä pelas-
tautumisyrityksistä. Juttu oli yksityiskohtainen, mutta lehti ei neuvoston mielestä tuonut esiin seikkoja, 
jotka olisivat vaarantaneet uhrin hienovaraisen kohtelun tai muutoin aiheuttaneet läheisille lisäkärsimystä. 
Vapauttava.

3616 ABC/SL/06 yksityiselämän suoja
Kolme lehteä kertoi käräjäoikeuden tuomiosta, jossa isä tuomittiin kahden lapsensa surmaamisesta. Ju-
tuissa mainitut yksityiskohdat ja julkaistut valokuvat eivät rikkoneet yksityiselämän suojaa, koska ne olivat 
tuomion kannalta olennaisia eivätkä laajentaneet asiasta jo tietävien piiriä. Vapauttava.

3670/SL/06 oma kannanotto, nimen suoja
Lehti julkaisi jääkiekkoilun maailmanmestaruuskisojen aikaan kuvallisen jutun kisakaupungin prostituutiosta. 
Lehden tarkoitus oli estää haastateltujen suomalaisten henkilöllisyyden paljastumisen, mutta se ei ollut riittä-
vän huolellinen. Lehti ei julkaissut jutusta tunnistetun henkilön  omaa kannanottoa. Langettava äänin 5–3.

  Ilta-Sanomat

3614/SL/06 yksityiselämän suoja
Lehti kertoi huomattavan talousrikoksen tunnustaneen toimitusjohtajan nimen jo esitutkintavaiheessa. 
Neuvoston mielestä tämä ei ollut selvästikään kohtuutonta, kun vastakkain asetetaan henkilökohtainen 
vahinko ja se yleinen merkitys, mikä teolla on. Vapauttava.



16

3616 ABC/SL/06 yksityiselämän suoja
Kolme lehteä kertoi käräjäoikeuden tuomiosta, jossa isä tuomittiin kahden lapsensa surmaamisesta. Ju-
tuissa mainitut yksityiskohdat ja julkaistut valokuvat eivät rikkoneet yksityiselämän suojaa, koska ne olivat 
tuomion kannalta olennaisia eivätkä laajentaneet asiasta jo tietävien piiriä. Vapauttava.

3642/SL/06 valokuva
Lehti julkaisi kantelijasta arkistokuvan mielenosoituksesta tehtyjen juttujen yhteydessä. Alkuperäinen valo-
kuva oli rajattu siten, että kahdella kädellä näytetystä sitaattimerkistä jäi jäljelle vain toinen käsi. Katsojalle 
tuli käsitys voitonmerkistä. Neuvosto painotti huolellisuutta arkistossa olevien henkilökuvien käytössä. 
Kuvaa ei ollut kuitenkaan käsitelty niin, että se olisi johtanut katsojaa harhaan. Merkintä arkistokuvasta olisi 
poistanut epäselvyydet kuvausajankohdasta.
Vapauttava äänin 5–3. Eriävä mielipide.

3684B/SL/06 tietojen tarkistaminen, esittelyteksti
Yleisradion A-pisteen ohjelmasta oli samoina päivinä esittelyteksti lehden tv-ohjelmatiedoissa: ”hallitusam-
mattilainen ei huolisi vammaisia yhtiöiden hallituksiin”. Lehti saattoi luottaa sille toimitettuihin ohjelma-
tietoihin. Vapauttava.

  Itä-Savo

3575A/SL/05 virheen korjaaminen
Entinen kunnanjohtaja kanteli sanomalehden uutisesta, jossa oli hänen mielestään virhe. Lehti korjasi uuti-
sointiaan ja pahoitteli uutisessa ollutta epätarkkuutta kahdessakin eri yhteydessä. Vapauttava.

  Karjalainen

3575B/SL/05 virheen korjaaminen
Entinen kunnanjohtaja kanteli kuudesta sanomalehdestä. Uutisessa oli hänen mielestään virhe, jota lehdet 
eivät suostuneet korjaamaan. Lehdet pysyivät uutisen välittäneen STT:n päätoimittajan kannassa, jonka 
mukaan uutisen kokonaisuudesta selvisi asioiden oikea laita. Neuvoston mielestä uutisessa oli epätarkkuut-
ta, mutta ei sellaista olennaista virhettä, joka olisi vaatinut ehdottomasti korjausta. Vapauttava äänin 6–2.  
Eriävä mielipide.



17

  Kauhava

3556/PL/05 yksityisyyden suoja
Lehti julkaisi avioerotilanteessa perheen tyttären mielipidekirjoituksen, jossa tämä arvosteli äitiään voimak-
kaasti ja paljasti näin yksityisyyden suojan ydinalueeseen kuuluvia tietoja ilman asianomaisen suostumusta. 
Äidin asema, ammatti ja järjestötoiminta eivät olleet sellaisia poikkeuksellisia yhteiskunnallisia syitä, joilla 
julkaisemista olisi voinut perustella. Langettava.

  Keskipohjanmaa

3686/SL/06 virheen korjaus
Lehti julkaisi hallinto-oikeuden päätöksestä uutisen, jossa oli epätäsmällisiä ilmaisuja. Lehti korjasi uutista 
julkaisemalla oikaisun, joka oli korrekti ja riittävän nopeasti julkaistu. Vapauttava.

  Keskisuomalainen

3651/SL/06 nimen suoja
Lehti julkaisi uutisen kantelijan saamasta ehdollisesta vankeustuomiosta ja oheissakosta. Käräjäoikeuden mu-
kaan kantelija syyllistyi törkeään rattijuopumukseen ja virkavelvollisuuden rikkomiseen ollessaan koko maa-
kunnan poliisipäällystön johtovalmiusvuorossa. Lehti kertoi uutisessaan kantelijan nimen, mikä ei tekoon ja 
asemaan nähden ollut kohtuutonta. Lisäksi se esti kollegojen aiheettoman leimautumisen. Vapauttava.

  Koillis-Häme

3566/PL/05 pakina
Paikallislehti käytti koulujen nimiä irvailevassa pakinassaan kuvitteellista nimeä, joka muistutti paikkakun-
nalla vaikuttavan äidinkielenopettajan nimeä. Neuvosto totesi, että pakina sallii vapaan kirjoittelun eikä 
pakina ollut loukkaava, vaikka äidinkielenopettaja olisi yhdistettykin siihen. Vapauttava.

3593/PL06 virheen korjaaminen, mielipidekirjoitus
Lehti korjasi kantelijan pyynnöstä uutisessa olleen virheen. Kantelijan toimittajalle osoittama kirje julkaistiin 
vahingossa mielipidepalstalla. Siihen tuli myös kärjekäs vastaus toiselta kirjoittajalta. Kirjoittaja ei kuitenkaan 
moittinut osin runsastakin editointia, joten päättäjänä hänen piti sietää julkinen kritiikki. Vapauttava.



18

  Koillismaan Uutiset

3649/PL/06 journalistinen päätösvalta
Lehti julkaisi kantelijan tekemän jutun jätevesiongelmista. Toimitus julkaisi jutun yhteydessä kommenttikir-
joituksen kaupunginvaltuuston puheenjohtajalta, joka ei ollut vastannut toimittajan kirjallisiin kysymyksiin 
varsinaista juttua varten. Syynä oli henkilöiden väliset tulehtuneet suhteet. Puheenjohtaja sai päätoimitta-
jalta ainakin joitakin kohtia jutusta kommentoitavakseen. Neuvosto painotti samanaikaisen kuulemisen 
tärkeyttä. Vapauttava äänin 7–2, Eriävä mielipide.

  Kouvolan Sanomat

3575B/SL/05 virheen korjaaminen
Entinen kunnanjohtaja kanteli kuudesta sanomalehdestä.  Uutisessa oli hänen mielestään virhe, jota lehdet 
eivät suostuneet korjaamaan. Lehdet pysyivät uutisen välittäneen STT:n päätoimittajan kannassa, jonka mu-
kaan uutisen kokonaisuudesta selvisi asioiden oikea laita. Neuvoston mielestä uutisessa oli epätarkkuutta, 
mutta ei sellaista olennaista virhettä, joka olisi vaatinut ehdottomasti korjausta. Vapauttava äänin 6–2. Eriävä 
mielipide.

  Kuhmoisten Sanomat

3545/PL/05 tiedonvälityksen totuudenmukaisuus, mielipidekirjoitus
Paikallislehti julkaisi runsaasti susiin liittyviä kirjoituksia sekä uutis- että mielipidepalstoilla. Päätoimittaja 
vastasi lehteä kritisoineeseen mielipidekirjoitukseen samassa yhteydessä. Menettely on mahdollinen, koska 
mielipidekirjoitus ei ole Journalistin ohjeiden tarkoittama kannanotto, johon ei saa liittää asiattomia lisä-
yksiä. Vapauttava.

  Kuhmolainen

3615/PL/06 oikeat tiedot, yksityiselämän suoja
Lehti kertoi pääkirjoituksessaan metsänhoitoyhdistyksen fuusiopäätösten taustoista ja muistutti vanhoja 
ja uusia päättäjiä ratkaisujen vastuunkannosta. Viittaus vanhoihin taloudellisiin epäselvyyksiin ja oikeuden-
käyntiin ei neuvoston mielestä ollut kohtuutonta kritiikkiä. Vapauttava.



19

  Kuntalehti

3582/AL/06 journalistinen päätösvalta
Päätoimittaja muutti jutun sävyä haastatellun haluamaan suuntaan vastoin toimittajan kantaa ja tämän tietä-
mättä. Toimituksen ulkopuolinen henkilö vaikutti päätoimittajan ratkaisuun. Neuvosto antoi vapauttavan pää-
töksen. Päätöksessä painotettiin päätoimittajan ehdotonta valtaa ja vastuuta sekä sitä, että juttua muokataan 
toimituksessa loppuun saakka ennen julkaisua. Vapauttava päätös äänin 6–4. Kaksi eriävää mielipidettä.

  Kymen Sanomat

3575B/SL/05 virheen korjaaminen
Entinen kunnanjohtaja kanteli kuudesta sanomalehdestä. Uutisessa oli hänen mielestään virhe, jota lehdet 
eivät suostuneet korjaamaan. Lehdet pysyivät uutisen välittäneen STT:n päätoimittajan kannassa, jonka 
mukaan uutisen kokonaisuudesta selvisi asioiden oikea laita. Neuvoston mielestä uutisessa oli epätarkkuut-
ta, mutta ei sellaista olennaista virhettä, joka olisi vaatinut ehdottomasti korjausta. Vapauttava äänin 6–2. 
Eriävä mielipide.

  Kälviän Seudun Sanomat

3682/PL/06 nimimerkki, yksityiselämän suoja
Lehti julkaisi nimimerkin suojassa mielipidekirjoituksen, jossa arvosteltiin kantelijan poliittista toimintaa. 
Kantelijan asema valtuutettuna on sellainen, että lehti saattoi asettamissaan rajoissa sallia arvostelun nimi-
merkin suojasta. Vapauttava.

  Lapin Kansa

3594/SL/06 leimaava kirjoittelu
Kantelijan mielestä sanomalehden mielipidepastalla halvennettiin sukupuolista vähemmistöä. Neuvoston 
mielestä kyse oli kärjekkäästä mielipidekirjoituksesta, joka kuitenkin oli suhteellisen asiallinen ja vain yksi 
osa lehdessä käydystä monipuolisesta keskustelusta. Vapauttava äänin 6–3.



20

  Loimaan Lehti

3658/PL/06 kolumni
Lehti julkaisi kolumnin, jossa kulttuurisivun kirjoittajavieras käsitteli henkilökohtaisia kokemuksiaan ny-
kytaiteen parissa vapaaseen ja assosioivaan tyyliin. Kirjoittaja mainitsi kuolleen kuvataiteilijan ja hänestä 
kerrotun legendan. Tämä loukkasi kuvataiteilijan omaisia. Kantelun aiheuttaneet kolumnin kohdat eivät 
kuitenkaan tekstin kokonaisuuteen suhteutettuina olleet neuvoston mielestä loukkaavia. Vapauttava.

  Länsi Suomi

3616 ABC/SL/06 yksityiselämän suoja
Kolme lehteä kertoi käräjäoikeuden tuomiosta, jossa isä tuomittiin kahden lapsensa surmaamisesta. Ju-
tuissa mainitut yksityiskohdat ja julkaistut valokuvat eivät rikkoneet yksityiselämän suojaa, koska ne olivat 
tuomion kannalta olennaisia eivätkä laajentaneet asiasta jo tietävien piiriä. Vapauttava.

  MTV3

3557A/MTV/05 piilomainonta
Televisiossa ohjelman sponsori näkyi itse ohjelmassa liikemerkeillään eri yhteyksissä. Se oli tarkoituksellis-
ta ja mainosmaista eikä sillä ollut mitään tekemistä itse ohjelman sisällön kanssa. Toimituksellisen aineiston 
ja markkinoinnin raja hämärtyi. Langettava.

3589/MTV/06 totuudenmukainen tiedonvälitys
Tv-ohjelmassa käsiteltiin julkisissa viroissa tai kunnallisissa luottamustehtävissä olevien lääkärien toimintaa 
yksityisessä terveydenhuollossa. Lääkäriaseman toimitusjohtaja ja hänen kaupunginjohtaja-appensa kante-
livat kohtelustaan ohjelmassa. Kantelijat eivät osoittaneet asiavirheitä ohjelmasta. He olivat esillä yhtenä 
esimerkkitapauksena, eivätkä ohjelman kaikki väitteet ja kärjistykset koskeneet heitä. Vapauttava.

3595/MTV/06 piilomainonta
Kantelija epäili MTV3:n ohjelmassa piilomainontaa, kun kanavan vaaliohjelman grafiikassa oli TietoEnato-
rin logo. Neuvoston mielestä kyse oli enemmänkin lähdeviittauksesta. Vapauttava.



21

3630/MTV/06 piilomainonta
Uutisohjelmassa kerrottiin saman yhtiön maksullisesta www-palvelusta, joka alkaisi verkossa seuraavana 
päivänä. Kanavalla oli peruste uutisvälähdyksensä tekemiseen. Juttua ei voi pitää myöskään mainosmaise-
na. Katsojalle ei jäänyt epäselväksi, että MTV3 on yhtiönä sekä Viihdeuutisten että www-palvelun taustalla. 
Vapauttava

  Opettaja

3660/AL/06 oikeat tiedot, virheen korjaaminen
Lehti käsitteli pääkirjoituksessaan opetushallituksen ohjetta kouluretkien maksuttomuudesta, viittasi oh-
jeen aiheuttaneeseen kanteluun ja teki selvän numerovirheen puhumalla 13 euron lasketteluretkestä, kun 
kyse olisi ollut 53 euron matkasta. Vaikka pienetkin virheet olisi syytä korjata, lehden tekemä virhe ei kui-
tenkaan käsitellyn kokonaisuuden kannalta ollut ratkaiseva. Vapauttava.

  Perniönseudun Lehti

3587/PL/06 yksityisyyden suoja
Lehti julkaisi jutun vanhainkodin uudesta dementiasolusta. Jutusta ja kuvista paljastuivat kantelijan puoli-
son henkilöllisyys ja joitakin yksityiskohtia hänen vakavasta sairaudestaan. Lehdellä ei ollut omaisten suos-
tumusta, mutta henkilökunta oli ilmaissut, että haastattelulle ei ole estettä. Asiallinen juttu kertoi palvelujen 
paranemisesta. Vapauttava.

  Pohjalainen

3604/SL/06 yksityisyyden suoja
Sanomalehti kertoi nimeltä mainiten johtavaan virkamieheen kohdistuvasta poliisin esitutkinnasta ja jutun 
siirtymisestä syyteharkintaan. Taustalla saattoi olla työpaikkakiusaaminen, jonka lehti toi esille, vaikka ei 
pystynytkään kuulemaan epäiltyä. Vapauttava.



22

  Radio Suomipop

3619/PR/06 loukkaava radio-ohjelma
Radion juontajapari luki vanhan runon ”Heikki ja neekeri” levyjen välissä. Neuvoston mielestä vanha runo 
on ajankuva, mutta sen jälkeen juontajien kommentit ja heidän esiintymistyylinsä toivat etnisen alkuperän 
esiin halventavasti. Langettava.

  Satakunnan Kansa

3581/SL/06 mielipidekirjoitus
Sanomalehti julkaisi yleisön tekstiviestipalstalla mielipiteen, jossa paikalliselle kunnallispoliitikolle sanot-
tiin, että ”herää pahvi”. Neuvoston mielestä keskeisen yhteiskunnallisen päättäjän on kestettävä moinen il-
maisu. Poliitikko myös vastasi viestiin ja sai selittää omia mielipiteitään lehden uutispalstoilla. Vapauttava.

3671/SL/06 virheen korjaus
Lehti julkaisi kuvareportaasin pienten maalaiskylien kaljabaareista. Jutussa oli virhe, jonka lehti korjasi jul-
kaisemalla kaksi päivää reportaasin jälkeen virheen kohteena olleen henkilön kirjoituksen mielipidepals-
talla. Kirjoituksessa virhe tuli korjatuksi, ja kantelija sai siinä esiin myös oman näkemyksensä tapahtumista. 
Vapauttava.

  Savonmaa

3580/KL/06 samanaikainen kuuleminen
Lehti julkaisi 20-vuotisjuhlanumerossaan jutun taidekeskus Retretin vaikeuksista vuoden 1986 kesällä. Leh-
ti referoi vanhaa uutistaan ja vertasi sitä Retretin vaikeuksiin vuoden 2005 lopulla. Taidekeskuksen perus-
tajaa ja alkuperäistä johtajaa ei tarvinnut kuulla samanaikaisesti. Vapauttava

  Subtv

3557B/MTV/05 piilomainonta
Tuotteen ja kioskiketjun tunnusmerkkien näkyminen televisio-ohjelmassa oli mainosmaista ja tarkoituksel-
lista, mikä oli omiaan hämärtämään toimituksellisen aineiston ja markkinoinnin rajaa. Tuotteella ja kioski-
ketjulla ei ollut ohjelman sisällön kannalta merkitystä. Langettava.



23

3691/MTV/06 piilomainonta
Tilt.tv -ohjelman juontajalla oli Subtv:ssä yllään paita, jossa oli teksti ”Kitarasankari 2”. Se oli suora käännös 
markkinoille tulossa olevasta englanninkielisestä tietokonepelistä ”Guitar Hero 2”. Teksti ei ollut mainos-
mainen eikä paidassa ollut esimerkiksi pelin logoa. Vapauttava.

  Suomen Kuvalehti

3623/AL/06 samanaikainen kuuleminen, mielipidekirjoitus
Lehti julkaisi jutun ”Sisällissodan sekava saldo, 1+5+4=18”, joka valtaosin perustui tilastoja tutkineen ma-
temaatikon haastatteluun. Jutun kritiikki kohdistui valtioneuvoston rahoittamaan sotasurmaprojektiin, jos-
ta kerrottiin löytyneen muun muassa käsittämättömiä laskuvirheitä. Projektin johtajaa ja toista tutkijaa 
kuultiin samassa yhteydessä, ja he saivat vastata menetelmäkritiikkiin. Juttu ei tuonut kantelijalle oikeutta 
omaan kannanottoon. Mielipidekirjoituksen julkaisemisesta lehti päättää aina itse. Vapauttava.

  Syd-Österbotten

3645/PL/06 oikeat tiedot, nimen suoja
Lehti kertoi uutisessaan veneenkorjaushallin toiminnasta ja taustalla olleesta yhdistyksestä, jonka johtoon 
kuuluneesta henkilöstä oli tehty poliisille tutkintapyyntö. Päätoimittaja kieltäytyi julkaisemasta epäillyn ni-
meä mielipidekirjoituksessa, jonka lehti uutisen jälkeen julkaisi. Kirjoitus ei myöskään suunnannut epäilyjä 
kirjoittajaa kohtaan. Vapauttava.

  Turun Sanomat

3575B/SL/05 virheen korjaaminen
Entinen kunnanjohtaja kanteli kuudesta sanomalehdestä. Uutisessa oli hänen mielestään virhe, jota lehdet ei-
vät suostuneet korjaamaan. Lehdet pysyivät uutisen välittäneen STT:n päätoimittajan kannassa, jonka mukaan 
uutisen kokonaisuudesta selvisi asioiden oikea laita. Neuvoston mielestä uutisessa oli epätarkkuutta, mutta ei 
sellaista olennaista virhettä, joka olisi vaatinut ehdottomasti korjausta. Vapauttava äänin 6–2. Eriävä mielipide.

3578A/SL/06 oikeat tiedot
Sanomalehti vertaili uutisessaan kahta mielipidemittausta toisiinsa. Johtopäätökset saattoi perustellusti ky-
seenalaistaa. Lehti julkaisikin seuraavana päivänä asiantuntijamielipiteen, jossa uutisen johtopäätös todet-
tiin virheelliseksi. Menettely kokonaisuutena oli neuvoston mielestä asianmukainen. Vapauttava.



24

3603/SL/06 samanaikainen kuuleminen, tuomioistuimeen vaikuttaminen
Kantelu koskee rikosjutun oikeuskäsittelyn uutisointia. Kantelijan mielestä sanomalehti teki uutisia yksi-
puolisesti kuulematta syytettyä ja saattoi näin vaikuttaa oikeuden toimintaan. Neuvoston mielestä kyseessä 
oli normaali, portaittain etenevä oikeusprosessin uutisointi. Vapauttava.

3688/SL/06 oikeat tiedot
Turun Sanomat julkaisi uutisen Turun lukioverkkoselvityksestä. Tekstin mukaan vuonna 2009 lakkautetta-
neen yksi lukio, jonka nimi mainittiin todennäköisenä vaihtoehtona. Tieto perustui lehden omiin lähteisiin. 
Lukion rehtori vaati lehteä korjaamaan tekemänsä virheen. Lehti julkaisi kantelijan mielipidekirjoituksen, 
jossa tämä sai esittää omat näkemyksensä ja korjata mahdolliset virheet. Neuvosto korosti, että valmistelu-
vaiheen uutisointi on tärkeää demokraattiselle päätöksenteolle. Vapauttava.

  Tyrvään Sanomat

3602/PL/06 virheen korjaaminen
Lehti kertoi uutisessaan, että kotipaikkakuntansa ulkopuolella asuva luottamushenkilö ei saa täysiä matka-
korvauksia. Uutinen antoi väärän kuvan asiasta. Sähköpostilla toimitettu korjaus viipyi kuitenkin yli viikon. 
Näissä olosuhteissa kantelijan kirjoituksen julkaisemiselle ei neuvoston mielestä enää ollut erityisen paina-
via syitä. Uutinen oli tosin epätarkka, mutta ei kantelijaa loukkaava. Vapauttava.

  Urheilulehti

3692/AL/06 loukkaava kirjoittelu
Urheilulehden toimittaja haastatteli lehden www-sivuilla lehden toista toimittajaa. Haastattelun aiheena oli 
tunnetun valmentajan persoona ja hänen käytöksensä. Lehti käytti henkilöä loukkaavia ilmaisuja, ja lisäksi 
toimittaja toimi omassa asiassaan. Langettava.

  Uusi Rauma

3558 AB/KL/05 leimaava kirjoittelu, vähemmistön syrjintä
Lehden kolumnissa käsiteltiin isän roolia. Sukupuolisia vähemmistöjä arvosteltiin kärkevästi. Voimakkaan 
moralisoiviakin käsityksiä tulee voida sietää. Kolumni ei ollut tahallisesti halventava. Vapauttava.



25

3616 DE/KL/06 yksityiselämän suoja
Kaksi lehteä kertoi käräjäoikeuden tuomiosta, jossa isä tuomittiin kahden lapsensa surmaamisesta. Juttujen 
yksityiskohdista ja kuvista suurin osa ei rikkonut yksityiselämän suojaa. Lasten etunimien ja iän julkaisemi-
sella ei ollut sellaista yhteiskunnallista merkitystä, joka olisi ohittanut yksityiselämän suojan. Langettava.

  Uutislehti 100

3679/IL/06 tekstimainonta
Jutussa kerrotaan Suomen korkeimmasta asuinkäyttöön valmistuvasta talosta ja tilanteesta, jossa asunnot 
eivät yllättäen käy kaupaksi. On luonnollista, että Suomen korkein asuintalo kiinnostaa lukijoita ja että lehti 
sen vuoksi kirjoittaa talosta, sen rakentamisen eri vaiheista ja myös asuntojen myynnistä. Vapauttava.

  Uutispäivä Demari

3663/SL/05 leimaava kirjoittelu, kolumni
Kolumnisti kirjoitti ”ylikorostuneesti vellovasta lesbo- ja homokohkaamisesta”. Hän muun muassa mainitsi 
seksuaalisen poikkeavuuden luonnonoikkuna ja että lasta pidetään keskustelussa samantapaisena aikuis-
ten lemmikkinä kuin kissaa tai koiraa. Viittaus eläimiin kohdistui neuvoston mielestä käytyyn keskusteluun. 
Voimakkaan moralisoiviakin käsityksiä pitää sietää tämäntyyppisissä kirjoituksissa. Vapauttava.

  Valitut Palat

3574/AL/05 haastattelu, virheen korjaaminen
Aikakauslehti julkaisi jutun MS-taudista. Kantelija oli yksi haastatelluista. Hänen mielestään haastattelun 
tarkastamisessa oli puutteita ja julkaistussa haastattelussa virheitä. Hän yritti haastattelun julkaisemisen 
jälkeen saada niitä korjatuiksi, mutta lehti ei julkaissut hänen kirjettään. Haastateltava sai kahdesti tarkastaa 
haastattelunsa. Juttuun jääneet virheet eivät neuvoston mielestä olleet olennaisia. Vapauttava.



26

  Valkeakosken Sanomat

3652/SL/06 totuudenmukaisuus
Lehti kertoi uutisessaan puistikosta, jossa on useita liito-oraville tarkoitettuja pesäpönttöjä, jotka joudut-
taisiin poistamaan lisärakentamisen tieltä. Pönttöjen rakentajan, entisen valtuutetun, mielestä jutussa oli 
virheitä, ja se mustamaalasi häntä. Juttu oli kuitenkin neuvoston mielestä monipuolinen, eikä kantelija ollut 
yrittänyt korjata mahdollisia virheitä. Vapauttava.

  Västra Nyland

3664/SL/06 oikeat tiedot, haastattelu
Lehti julkaisi kaksi juttua eduskunnan oikeusasiamiehelle tehdystä kantelusta, joka käsitteli Uudenmaan 
virkistysalueyhdistyksen toimintaa. Juttuun haastateltu kantelija kiisti suostuneensa haastatteluun. Hänen 
mielestään jutuissa oli myös virheitä, joita hän ei kuitenkaan ollut pyrkinyt korjaamaan. Vapauttava.

  Yleisradio

YLE TV1, A-studio
3599A/YLE/06 samanaikainen kuuleminen, totuudenmukainen tiedonvälitys
A-studio käsitteli suomalaisten ja neuvostoliittolaisten poliitikkojen keskusteluja ja yhteydenpitoa Neu-
vostoliiton kommunistisen puolueen arkistosta löytyneen muistion perusteella. Asiaa käsiteltiin ohjel-
massa monipuolisesti, vaikka kritiikin kohteena ollut tunnettu poliitikko kieltäytyikin haastattelusta. 
Vapauttava.

YLE TV1, A-piste
3599B/YLE/06
A-piste käsitteli suomalaisten ja neuvostoliittolaisten poliitikkojen yhteydenpitoa vuonna 1986. Ohjelma 
oli jatkoa A-studiolle, josta neuvosto antoi vapauttavan päätöksen (3599/YLE/06). Aihe laajeni kansanedus-
tajan haastattelulausuman kautta maanpetokselliseen suuntaan. Sähköpostikysymykset eivät neuvoston 
mielestä olleet riittävä keino samanaikaiseen kuulemiseen. Langettava äänin 7–2. Eriävä mielipide.



27

Pohjois-Karjalan Radio
3560/YLE/05 oikeat tiedot
Radio kertoi entisen virkamiehen saamasta syytteestä ja julkaisi tämän lähettämän puolen minuutin kom-
mentin ensimmäisenä julkisena esiintymisenä. Uutisesta puuttui jutun toinen asianomistaja. 

Lehden toimittaja kanteli, koska hän oli pari päivää aiemmin julkaissut omasta mielestään ensimmäisen 
kommentin, jossa virkamies ainoastaan kielsi tietävänsä mitään. Neuvosto katsoi, että radiolla oli perusteet 
käyttää ilmaisua ”ensimmäinen kommentti”. Lisäksi radio täydensi uutistaan toisella asianomistajalla. Ilman 
sitäkään uutinen ei ollut virheellinen. Vapauttava.

YLE TV1
3570/YLE/05 oikeat tiedot
Tv-uutisissa oli juttu uudesta lääkkeestä. Kantelun mukaan uutinen oli mainosmainen, siinä oli virheitä eikä 
siinä mainittu lähteitä. Neuvoston mielestä lääkeuutuudesta kerrottiin hyviä ja huonoja puolia. Uutisessa 
haastateltiin kahta asiantuntijaa. Neuvoston mielestä uutista ei voinut moittia yksipuolisuudesta tai kritii-
kittömyydestä. Vapauttava.

YLE Lahden Radio
3572B/YLE/05 yksityisyyden suoja
Radiouutisissa kerrottiin kaupunginvaltuutetun ja lautakunnan puheenjohtajan saamasta rattijuopumus-
haasteesta ja -tuomiosta. Neuvosto katsoi, että nimen julkaisu tuomitun asemaan nähden, ei ollut kohtuu-
tonta. Vapauttava.

YLE TV1
3626/YLE/06 piilomainonta
Altia Oy:n pääjohtaja vastasi television ajankohtaisohjelmassa Koskenkorvaa käsitteleviin kysymyksiin. 
Tämä ei neuvoston mielestä ollut piilomainonnaksi laskettavaa tuotesijoittelua, koska yhtiön päätuotteen 
mainitseminen ei ollut mainosmaista ja kritiikitöntä, vaan olennaista ohjelman kannalta.Vapauttava.

YLE Poliisi-tv
3666/YLE/06 nimen suoja
Tv-ohjelmassa ja sen www-sivuilla käsiteltiin huijauskeräysten tilalle tulleita epämääräisiä rahankeräysme-
netelmiä. Esimerkkinä mainittiin nimeltä turkulainen yritys, jonka kerrottiin toimivan harmaan talouden 
rajoilla. Ohjelmassa myös kerrottiin, että yhtiön toiminta on syyteharkinnassa. Ohjelman tekijöillä oli neu-
voston mielestä perusteet yhtiön nimen mainitsemiseen. Henkilöiden nimiä ei mainittu.Vapauttava.



28

YLE TV1
3678/YLE/06 nimen suoja
Tv-uutisissa kerrottiin Porvoon tuomiokirkon tuhotyön oikeudenkäynnin ensimmäisestä istunnosta, jossa 
luettiin syytteet. Ruudussa näytettiin tunnistettavasti kirkon polton tunnustanut henkilö ja hänen muka-
naan palopaikalla olleet kaksi henkilöä, joita syytettiin törkeän tuhotyön ilmoittamatta jättämisestä. He 
kiistivät syytteet. Pääsyytetyn saattoi näyttää, mutta ei kahta muuta.
Langettava äänin 6–2.

YLE TV1, A-piste
3684A/YLE/06 oikeat tiedot, esittelyteksti
Tv-ohjelmasta oli esittelyteksti ohjelman verkkosivuilla. Sen mukaan ”hallitusammattilainen ei huolisi vam-
maisia yhtiöiden hallituksiin”. Neuvoston mielestä tekstille löytyi ohjelmasta kate. Vapauttava.

YLE TV2, Ajankohtainen kakkonen
3693/YLE/06 oikeat tiedot, samanaikainen kuuleminen
Ajankohtaisessa kakkosessa esitettiin raportti ”Turvallisuuspommi liikenteessä”, jossa muun muassa ker-
rottiin, että Suomen teillä liikkuu satakunta jarruvikaista bussia. Poleemisessa raportissa kuultiin kuljettajia, 
katsastajaa, ajoneuvohallintokeskusta sekä bussia valmistavaa ja sitä käyttävää Koiviston Auto -yhtymää, 
jonka edustajalla oli mahdollisuus kommentoida väitteitä ohjelmassa ja tarkistaa se ennalta. Vapauttava.



29

  Lausumat     

3547/L/05 JSN:n lausuma median riippumattomuudesta 
Vaateketju H&M:n kustantama toimittajamatka New Yorkiin vuoden 2005 huhtikuussa joutui Ruotsissa vi-
ranomaisten tutkittavaksi. Matkalle osallistui ruotsalaisten lisäksi myös suomalaisia toimittajia, minkä vuok-
si aiheesta keskusteltiin suomalaisessakin mediassa. Julkisen sanan neuvosto haluaa jatkaa asiasta noussut-
ta keskustelua ja korostaa tällä lausumallaan journalistisen riippumattomuuden tärkeyttä.

Journalisti on vastuussa ensisijaisesti lukijoille, katsojille ja kuuntelijoille. He luottavat siihen, että tiedon-
välityksen sisältöä koskevat ratkaisut tehdään toimituksissa journalistisin perustein eikä tätä päätösvaltaa 
anneta muualle. Säilyttääkseen yleisön luottamuksen median on työprosesseissaan oltava mahdollisimman 
riippumaton ympäristöstään. Periaate koskee niin yksittäistä journalistia, erilaisia toimittajaryhmiä kuin 
koko toimitustakin.

Kustantaminen vaatii rahaa, jota yritykset saavat tilaus-, ilmoitus- ja mainostuloista. Menestyvä yritys 
on hyvä perusta myös sananvapauden käyttämiselle. Rahalla ei kuitenkaan saa ratkaista toimituksellista 
sisältöä. Toimituksen ulkopuolinen aloitteentekijä voi pahimmassa tapauksessa aiheen lisäksi valita näkö-
kulman, toteutustavan ja tekijänkin. Journalistisen päätösvallan luovuttamista toimituksen ulkopuolisille ei 
voi perustella.

Median riippumattomuuden erityiskysymyksenä Julkisen sanan neuvosto nostaa esille niin sanotut il-
maiset matkat, joille osallistumista toimitusten on punnittava erityisen tarkasti. Neuvosto suosittelee, että 
osallistuessaan matkoille toimitus maksaa kulut itse. Näin matka vertautuu toimituksen budjetissa muihin, 
journalistisesti harkittuihin matkoihin. Myös lahjojen ja kestityksen vastaanottamista täytyy huolellisesti 
harkita.

Journalistin ohjeiden yleisten periaatteiden lisäksi Julkisen sanan neuvosto korostaa toimitusten omien 
ohjeiden merkitystä puolustettaessa journalistista riippumattomuutta. Ohjeiden tekeminen tai jo olemassa 
olevien ohjeiden uudistaminen tuo esiin ne arkipäivän ongelmat, joihin journalistista työtä tehtäessä jou-
dutaan. Ohjeilla voi linjata niin yksittäisen journalistin kuin koko toimituksenkin toimintaa.



30

	

	 -69			 -70		 -71		 -72		 -73	 -74	 	-75		 -76		 -77		 -78	 	-79	 	-80	 	-81		 -82	 -83		 -84		 -85	 	-86		 -87	 -88		 -89		 -90		 -91		 -92		 -93		 -94		 -95		 -96		 -97		 -98		 -99		 -00		 -01		 -02	 -03	 -04	 -05	 -06

SAAPUNEET	KANTELUT	 29	 21	 32	 22	 65	 70	 88	 89	 90	 91	 85	 73	 95	 92	 85	 90	 94	 106	 92	 83	 108	 103	 90	 109	 120	 132	 162	 131	 142	 122	 145	 122	 114	 128	 96	 137	 134	 140

Kantelut	kohdistuivat

sanomalehtiin	 24	 31	 21	 15	 30	 37	 53	 47	 41	 52	 37	 42	 54	 40	 35	 57	 68	 57	 44	 52	 49	 47	 48	 61	 56	 51	 79	 69	 71	 70	 82	 54	 65	 62	 56	 72	 57	 70

aikakauslehtiin	 5	 4	 6	 5	 19	 15	 15	 19	 22	 24	 28	 18	 21	 26	 20	 20	 9	 23	 20	 12	 19	 20	 17	 25	 21	 25	 23	 20	 17	 7	 17	 15	 17	 26	 13	 17	 11	 15

paikallislehtiin	 -	 -	 -	 -	 4	 4	 1	 6	 6	 6	 9	 8	 6	 6	 7	 7	 5	 5	 3	 9	 3	 8	 4	 11	 14	 11	 5	 13	 16	 11	 11	 13	 11	 8	 7	 15	 8	 25

ilmaisjakelulehtiin	 -	 -	 1	 -	 4	 4	 3	 6	 7	 3	 6	 4	 6	 11	 8	 4	 6	 10	 15	 10	 17	 21	 10	 8	 13	 24	 24	 14	 17	 9	 16	 18	 3	 23	 13	 13	 17	 13

Yleisradioon	 -	 1	 2	 -	 2	 9	 2	 2	 1	 1	 1	 1	 4	 4	 6	 8	 7	 3	 3	 1	 7	 5	 6	 6	 7	 6	 13	 12	 13	 13	 10	 10	 13	 7	 3	 9	 10	 11

MTV	 -	 -	 -	 -	 1	 1	 -	 -	 2	 2	 -	 2	 -	 1	 1	 1	 -	 1	 3	 1	 3	 2	 2	 2	 5	 5	 4	 5	 8	 8	 6	 5	 6	 8	 5	 3	 10	 5

Ruutunelonen	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 5	 5	 2	 3	 -	 2	 1	 1

kaapelitelevisioihin	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 2	 3	 -	 1	 1	 1	 -	 1	 1	 -	 1	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 1	 -	 -	 -	 -

paikallisradioihin	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 3	 -	 -	 3	 1	 1	 1	 3	 1	 -	 -	 -	 1	 -	 1	 1	 1	 -	 1

muuhun	 2	 3	 3	 4	 8	 5	 17	 13	 11	 5	 -	 6	 9	 9	 8	 5	 -	 7	 4	 3	 15	 8	 6	 4	 4	 11	 10	 5	 7	 11	 8	 3	 5	 8	 6	 11	 8	 8

ASIOITA	RATKAISTIIN	 22	 19	 35	 24	 59	 73	 66	 86	 102	 83	 98	 73	 98	 92	 89	 74	 123	 96	 89	 98	 114	 103	 84	 115	 100	 146	 157	 153	 131	 110	 169	 124	 118	 147	 112	 123	 110	 156

Ratkaisun	tulos:

Tutkitut	 12	 13	 21	 20	 40	 52	 46	 51	 72	 65	 73	 58	 65	 62	 60	 48	 69	 68	 53	 66	 69	 61	 56	 76	 78	 99	 85	 79	 58	 52	 77	 69	 81	 75	 61	 63	 65	 81

langettava	päätös	 4	 3	 8	 3	 14	 16	 11	 28	 21	 36	 28	 16	 17	 19	 15	 17	 29	 26	 22	 22	 20	 19	 17	 29	 36	 41	 40	 21	 14	 16	 16	 10	 14	 14	 14	 16	 8	 17

vapauttava	päätös	 7	 10	 11	 15	 24	 33	 29	 31	 46	 23	 44	 35	 43	 38	 40	 30	 39	 38	 31	 41	 43	 42	 34	 43	 38	 58	 45	 58	 44	 36	 61	 59	 67	 61	 47	 47	 57	 64

lausuma	 -	 -	 2	 2	 2	 3	 6	 2	 5	 6	 1	 7	 5	 5	 5	 1	 1	 2	 -	 1	 1	 -	 4	 2	 3	 5	 4	 2	 -	 -	 3	 -	 1	 2	 1	 2	 2	 1

lausunto	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 2	 -	 2	 4	 1	 1	 1	 -	 2	 1	 -	 3	 -	 -	 1	 -	 -	 2	 	 	 1	 3

Muu	toimentpide

kirjelmä	 -	 -	 1	 1	 4	 -	 1	 2	 -	 -	 2	 -	 1	 7	 1	 -	 -	 -	 -	 -	 1	 -	 -	 -	 1	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -		 	-	 -	 -	 -

Tutkimatta	 10	 6	 13	 3	 16	 23	 18	 24	 29	 17	 22	 15	 32	 23	 26	 28	 54	 25	 35	 26	 42	 40	 27	 37	 30	 39	 63	 64	 67	 53	 89	 54	 36	 51	 47	 57	 43	 70

KESKIMÄÄRÄINEN

KÄSITTELYAIKA

VUOROKAUSISSA	 95	 138	 124	 56	 70	 83	 86	 96	 89	 93	 83	 85	 94	 76	 87	 70	 79	 75	 74	 78	 90	 96	 128	 99	 110	 128	 105	 80	 75	 101	 85	 81	 95	 104	 128	 124	 72	 83

	

Ennen	vuotta	-86	lausunnot	yhdessä	oli	ilmoitettu	kohdassa	”lausuma”.	

  Tilasto 1969–2006     



31

	

	 -69			 -70		 -71		 -72		 -73	 -74	 	-75		 -76		 -77		 -78	 	-79	 	-80	 	-81		 -82	 -83		 -84		 -85	 	-86		 -87	 -88		 -89		 -90		 -91		 -92		 -93		 -94		 -95		 -96		 -97		 -98		 -99		 -00		 -01		 -02	 -03	 -04	 -05	 -06

SAAPUNEET	KANTELUT	 29	 21	 32	 22	 65	 70	 88	 89	 90	 91	 85	 73	 95	 92	 85	 90	 94	 106	 92	 83	 108	 103	 90	 109	 120	 132	 162	 131	 142	 122	 145	 122	 114	 128	 96	 137	 134	 140

Kantelut	kohdistuivat

sanomalehtiin	 24	 31	 21	 15	 30	 37	 53	 47	 41	 52	 37	 42	 54	 40	 35	 57	 68	 57	 44	 52	 49	 47	 48	 61	 56	 51	 79	 69	 71	 70	 82	 54	 65	 62	 56	 72	 57	 70

aikakauslehtiin	 5	 4	 6	 5	 19	 15	 15	 19	 22	 24	 28	 18	 21	 26	 20	 20	 9	 23	 20	 12	 19	 20	 17	 25	 21	 25	 23	 20	 17	 7	 17	 15	 17	 26	 13	 17	 11	 15

paikallislehtiin	 -	 -	 -	 -	 4	 4	 1	 6	 6	 6	 9	 8	 6	 6	 7	 7	 5	 5	 3	 9	 3	 8	 4	 11	 14	 11	 5	 13	 16	 11	 11	 13	 11	 8	 7	 15	 8	 25

ilmaisjakelulehtiin	 -	 -	 1	 -	 4	 4	 3	 6	 7	 3	 6	 4	 6	 11	 8	 4	 6	 10	 15	 10	 17	 21	 10	 8	 13	 24	 24	 14	 17	 9	 16	 18	 3	 23	 13	 13	 17	 13

Yleisradioon	 -	 1	 2	 -	 2	 9	 2	 2	 1	 1	 1	 1	 4	 4	 6	 8	 7	 3	 3	 1	 7	 5	 6	 6	 7	 6	 13	 12	 13	 13	 10	 10	 13	 7	 3	 9	 10	 11

MTV	 -	 -	 -	 -	 1	 1	 -	 -	 2	 2	 -	 2	 -	 1	 1	 1	 -	 1	 3	 1	 3	 2	 2	 2	 5	 5	 4	 5	 8	 8	 6	 5	 6	 8	 5	 3	 10	 5

Ruutunelonen	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 5	 5	 2	 3	 -	 2	 1	 1

kaapelitelevisioihin	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 2	 3	 -	 1	 1	 1	 -	 1	 1	 -	 1	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 1	 -	 -	 -	 -

paikallisradioihin	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 3	 -	 -	 3	 1	 1	 1	 3	 1	 -	 -	 -	 1	 -	 1	 1	 1	 -	 1

muuhun	 2	 3	 3	 4	 8	 5	 17	 13	 11	 5	 -	 6	 9	 9	 8	 5	 -	 7	 4	 3	 15	 8	 6	 4	 4	 11	 10	 5	 7	 11	 8	 3	 5	 8	 6	 11	 8	 8

ASIOITA	RATKAISTIIN	 22	 19	 35	 24	 59	 73	 66	 86	 102	 83	 98	 73	 98	 92	 89	 74	 123	 96	 89	 98	 114	 103	 84	 115	 100	 146	 157	 153	 131	 110	 169	 124	 118	 147	 112	 123	 110	 156

Ratkaisun	tulos:

Tutkitut	 12	 13	 21	 20	 40	 52	 46	 51	 72	 65	 73	 58	 65	 62	 60	 48	 69	 68	 53	 66	 69	 61	 56	 76	 78	 99	 85	 79	 58	 52	 77	 69	 81	 75	 61	 63	 65	 81

langettava	päätös	 4	 3	 8	 3	 14	 16	 11	 28	 21	 36	 28	 16	 17	 19	 15	 17	 29	 26	 22	 22	 20	 19	 17	 29	 36	 41	 40	 21	 14	 16	 16	 10	 14	 14	 14	 16	 8	 17

vapauttava	päätös	 7	 10	 11	 15	 24	 33	 29	 31	 46	 23	 44	 35	 43	 38	 40	 30	 39	 38	 31	 41	 43	 42	 34	 43	 38	 58	 45	 58	 44	 36	 61	 59	 67	 61	 47	 47	 57	 64

lausuma	 -	 -	 2	 2	 2	 3	 6	 2	 5	 6	 1	 7	 5	 5	 5	 1	 1	 2	 -	 1	 1	 -	 4	 2	 3	 5	 4	 2	 -	 -	 3	 -	 1	 2	 1	 2	 2	 1

lausunto	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 2	 -	 2	 4	 1	 1	 1	 -	 2	 1	 -	 3	 -	 -	 1	 -	 -	 2	 	 	 1	 3

Muu	toimentpide

kirjelmä	 -	 -	 1	 1	 4	 -	 1	 2	 -	 -	 2	 -	 1	 7	 1	 -	 -	 -	 -	 -	 1	 -	 -	 -	 1	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -	 -		 	-	 -	 -	 -

Tutkimatta	 10	 6	 13	 3	 16	 23	 18	 24	 29	 17	 22	 15	 32	 23	 26	 28	 54	 25	 35	 26	 42	 40	 27	 37	 30	 39	 63	 64	 67	 53	 89	 54	 36	 51	 47	 57	 43	 70

KESKIMÄÄRÄINEN

KÄSITTELYAIKA

VUOROKAUSISSA	 95	 138	 124	 56	 70	 83	 86	 96	 89	 93	 83	 85	 94	 76	 87	 70	 79	 75	 74	 78	 90	 96	 128	 99	 110	 128	 105	 80	 75	 101	 85	 81	 95	 104	 128	 124	 72	 83

	

Ennen	vuotta	-86	lausunnot	yhdessä	oli	ilmoitettu	kohdassa	”lausuma”.	



  

Mariankatu 26 B 10
00170 Helsinki

Puh. (09) 1357 494
Fax (09) 2781 031

www.jsn.fi


